Korona vaikuttaa myös markkinoijaan. Rohkea mainostaja tarttuu kuitenkin nyt toimeen

Koronan vaikutukset yrityksiin näkyvät nopeasti ja voimalla. Yritysten kalenterit ja tilaukset ovat tyhjentyneet pahimmillaan useiksi kuukausiksi eteenpäin, ja ensimmäisistä yt-neuvotteluista ja lomautuksista on jo kuultu.  

Monet mainostajat ovat pysäyttäneet mainontansa lähes täysin, ja tässä tilanteessa se onkin ymmärrettävä ratkaisu. Ei ole järkeä mainostaa messuja, joita ei järjestetä tai kursseja, joille ei uskalleta ilmoittautua. Useassa yrityksessä taktiseen mainontaan käytetyt eurot valuvat juuri nyt hukkaan.  

Mutta mitä tässä tilanteessa mainostajana voit tehdä? Paljonkin.    

Käännä katse taktisesta mainonnasta brändiin  

Markkinointi kokonaisuudessaan on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii ketterää reagointia. Niin nytkin. Vedän tässä ehkä muutaman mutkan suoraksi, mutta jos jouduit sammuttamaan koronan takia yrityksesi kaiken mainonnan, teet todennäköisesti ihan liikaa taktista mainontaa. Taktinen mainonta on nopeaa ja juuri tässä hetkessä elävää. Talouden supistuessa se onkin usein ensimmäinen leikattava asia.   

Mutta jokaisen taktista mainontaa tekevän yrityksen taustalta pitäisi löytyä myös vahva brändi. Taktisten kampanjoiden tauotessa brändisi ja viestintäsi on silti syytä näkyä. Asiakkaasi eivät välttämättä lähetä juuri nyt yhteydenottopyyntöä, tee ostoa tai ilmoittaudu tapahtumiisi, mutta he voivat nähdä brändisi. Kerro heille siitä. Tee rohkeasti tunnettuutta kasvattavaa ja asemaasi vahvistavaa brändimainontaa. 

Markkinointi kokonaisuudessaan on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii ketterää reagointia. Niin nytkin.

Mainostajien määrä eri mainosverkostoissa on pudonnut viime päivinä huimasti samalla, kun kotona olevilla ihmisillä on entistä enemmän aikaa olla verkossa. Rohkea mainostaja näkee mahdollisuuden ja käyttää sen juuri nyt.   

Kun käännät katseesi taktisesta markkinoinnista brändiin, arvioi myös kriittisesti, tukeeko seuranta ja raportointi brändin vahvistumista mittaavien tunnuslukujen seurantaa. Konkreettisia liidejä, ilmoittautumisia ja ostoja on helppo seurata, mutta osaatko seurata mittareita, jotka kertovat brändisi vahvistumisesta? Jos et, nyt on hyvä aika laittaa myös tämä kuntoon.   

Keskity digikanaviin ja sisältöihin 

Markkinointi on asiakkaan auttamista. Markkinoijana sinun pitää viestiä potentiaalisille asiakkaillesi siitä, miten sinun tuotteesi tai palvelusi voi häntä auttaa. Avainroolissa ovat oikeissa kanavissa näkyvät laadukkaat sisällöt, kuten oppaat, blogit, videot tai vaikkapa podcastit. Yhtä lailla auttaminen ja asiakkaan vakuuttaminen tehdään laadukkaalla verkkosivustolla tai houkuttelevilla someprofiileilla.    

Ovatko tuotteesi ja palvelusi esitelty verkkosivustolla oikein? Onko yhteydenotto verkkosivujesi kautta helppoa? Löytyykö sivustoltasi asiakkaan ostopolkua tukevaa sisältöä? Onko hakukoneoptimointi jäänyt tekemättä? Onko somekanavissasi rakeisia kansi- ja profiilikuvia vuosien takaa? Onko markkinointiautomaation putki vieläkin rakentamatta?  

Nyt jos koskaan on oikea aika laittaa digikanavat ja sisällöt kuntoon.   

Keitä kuppi teetä, istu alas ja ala käymään digikanaviasi ja sisältöjäsi läpi. Kirjoita ne vuosiksi arjen jalkoihin unohtuneet blogit, naputtele hakukoneoptimointia tukevat metatiedot viimein kuntoon, tee se opas, jota olet ajatellut jo kauan, korjaa se verkkosivujen linkki, joka meni rikki jo viime juhannuksena. Aika, jonka nyt käytät digikanaviesi parantamiseen ja asiakkaan ostopolkua tukeviin sisältöihin, kantaa varmasti hedelmää hetkellisen laskusuhdanteen mentyä ohi ja auttaa sinua olemaan entistä paremmissa asemissa kilpailijoihisi nähden.   

Onko sinun yrityksesi tarjonta paketoitavissa uudella kulmalla? Jos on, tartu toimeen.

Etsi uusia tapoja auttaa   

Tilanteessa, jossa nyt elämme, kaikki ovat yhtä hukassa. Kuntosalien mentyä kiinni, monet kuntosaliyrittäjät ovat alkaneet tarjoamaan virtuaalisia kuntosalitunteja suoraan olohuoneisiin, ravintolat ovat perustaneet kontaktittomia ruoantoimituspalveluita, someryhmissä etsitään tapoja auttaa karanteenissa olevia, erilaisia koulutuksia pidetään etänä ja jopa konsertteja striimataan tyhjiltä keikkapaikoilta.  

Onko sinun yrityksesi tarjonta paketoitavissa uudella kulmalla? Jos on, tartu toimeen. Esimerkiksi asiantuntijabisneksessä on mahdollisuutesi profiloitua tiennäyttäjä. Anna asiantuntemuksesi näkyä kertomalla, mitä juuri nyt kannattaa tehdä, jotta tästä selvitään. Mieti uusia tapoja auttaa asiakastasi.   

Myös me Myynninmaailmalla haluamme auttaa. Meillä on täällä talo täynnä brändin, viestinnän, verkkosivujen, videoiden, automaation, sisältöjen, digikanavien sekä myynnin ja markkinoinnin kovimpia ammattilaisia. Jos toiminta on nyt jumissa, etkä tiedä mitä tehdä, ota meihin yhteyttä. Älä lamaannu. Lyhytkin sparraussessio asiantuntijamme kanssa voi auttaa sinua eteenpäin. Me haluamme auttaa, ja sinulle se ei maksa mitään.   

Akuutin koronatilanteen väistyttyä, ne yritykset, joiden brändi muistetaan, joiden top-of-mind-asema on vahva, joiden digikanavat ja sisällöt ovat kunnossa sekä palvelutarjonta asiakkaiden tarpeiden mukainen, ovat voittajia. Tällä hetkellä tilanne näyttää pelottavalta, mutta muista, että laskusuhdanne on kuitenkin ohimenevää. Ja kun nousukausi alkaa, tilanteen voi kääntää hyväkseen joko sinä tai kilpailijasi – kumman vaihtoehdon sinä mieluummin valitset?   

Ota yhteyttä