Vinkit sosiaalisen median kanavien sisällön päivittämiseen; Osa 1 Facebook

Tästä alkaa 5-osainen vinkkisarjamme erilaisten sosiaalisen median kanavien sisällön tuottamiseen. Seuraa blogiamme, ja lue parhaat vinkit eri kanavien tehokkaaseen käyttöön! 

Facebook on markkinointikanavana hyvin kustannustehokas, ja sitä käyttää yli 60 % suomalaisista – yli 90 %, kun puhutaan ainoastaan työikäisistä. Siis melko varmasti myös sinun kohderyhmäsi on kanavassa. Yleisintä Facebookin käyttäminen on 25–34-vuotiailla, joten on vanha harhaluulo, että Facebook on kanavana suunnattu vain nuorille.  

Käyttäjien ja sisältöjen paljous onkin tehnyt Facebookissa näkymisestä yhä haastavampaa, tai ainakin aiempaa kalliimpaa. Facebook-tilin luominen ja julkaisujen tekeminen on ilmaista, joskin julkaisujen orgaaninen näkyvyys on vuosi vuodelta pienempi. Vuonna 2022 keskimääräinen postauksen ilmainen kattavuus on noin 5,2 % johtuen Facebookin luomasta algoritmista, jonka sanotaan koostuvan yli 100 000 parametrista. 

Julkaisujen näkyvyyttä voikin tukea Facebookin mainonnalla, jonka kohdennusmahdollisuudet ovat ainutkertaisen kattavat. Niillä on omat rajoituksensa esimerkiksi rekrytoinnin suhteen, mutta esimerkiksi kohdennettavia kiinnostuksen kohteita on tuhansittain.  

Algoritmin rakenne on kaikille mysteeri, mutta osa päivitysten ilmaisen näkyvyyden saamisen salaisuudesta on saatu ratkaistua. 

5 vinkkiä Facebookin tehokkaaseen päivittämiseen 

1. Suosi visuaalista materiaalia, etenkin videoita. Videolla keräät näkyvyyttä, kuvien avulla klikkauksia. Tutkimusten mukaan tällaiset päivitykset saavat reilusti enemmän tykkäyksiä, kommentteja ja niiden myötä myös näkyvyyttä kuin pelkät tekstiä sisältävät päivitykset.  

2. Yritysten Facebook-sivuja seurataan ajankohtaisen tiedon, vinkkien, suosittelujen ja tarjousten takia. Tarjoa siis seuraajallesi näitä! Anna seuraajille jotain konkreettista hyötyä, jonka voi saada vain sivua seuraamalla. 

3. Hymiöitä sisältävät päivitykset saavat prosentuaalisesti paljon enemmän tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja kuin postaukset, jotka eivät sisällä hymiöitä. Älä kuitenkaan lyö yli, vaan käytä hymiötä päivityksissäsi maltillisesti. Hymiöitä käyttäessä kannattaa myös miettiä kohdeyleisöään – Z-sukupolvi ja milleniaalit käyttävät hymiöitä hyvin eri tavalla.  

4. Seuraa Facebook-sivusi tilastoja, ja julkaise postauksia silloin, kun kävijäpiikki on lähestymässä. Näin julkaisusi ehtii kerätä hieman näkyvyyttä ennen piikkiä, jolloin se näkyy piikin aikana parhaiten. Eri tutkimukset kertovat eri tilastoja parhaasta postausajasta, mutta yleisesti näyttäisi siltä, että torstaina ja perjantaina klo 12–15 välillä olisi paras aika. Muista kuitenkin, että ajalla ei ole väliä, jos sisältöä ei ole laadukasta – keskity sisältöön, älä julkaisuajankohtaan.  

5. Moni ohje kehottaa kirjoittamaan lyhyesti. Se pätee suurelta osin – mutta myös tarinat kiinnostavat. Jos siis kerrot tarinaa, sitä ei tarvitse kirjoittaa lyhyesti, mutta muista tarinan elementit ja tarinankerronnallinen koukuttaminen. Muussa tapauksessa teksti kannattaa pitää lyhyehkönä ja tiiviinä, etenkin mainoksissa.  

Näiden vinkkien avulla tehostat päivitystesi näkyvyyttä Facebookissa! Sisältömarkkinointi on taitolaji, jossa myös me voimme auttaa. Myynninmaailmalla on useita tyytyväisiä asiakkaita myös Facebookin sisältömarkkinoinnin saralla. 

Lue myös: 

Osa2: Vinkit LinkedInin sisällön päivittämiseen. 
 
Osa3: Vinkit Twitterin sisällön päivittämiseen. 
 
Osa 4: Vinkit Instagramin sisällön päivittämiseen. 
 
Osa 5: Vinkit Pinterestin sisällön päivittämiseen. 

Ota yhteyttä