
Kattava kumppanuus pitää markkinoinnin tuoreena
Yhteistyömme valtakunnallisesti palvelevan keittiökalusteketju Ideal Keittiöiden kanssa alkoi vuonna 2018, kun Ideal etsi apua digitaaliseen markkinointiinsa ja erityisesti Google-mainonnan kehittämiseen. Koska kilpailu keittiökalusteita valmistavien ja myyvien yritysten välillä on kova, hyvä näkyvyys hakutuloksissa on välttämätön.
Uudistushalua löytyi kuitenkin paljon pelkkää hakukonenäkyvyyden kehittämistä enemmän. Ideal oli nimittäin jo hyvän aikaa keskittynyt markkinointinsa uudistamiseen, siirtymällä perinteisistä vaihtoehdoista aina vain enemmän ja enemmän kohti digitaalisia kanavia. Uusi yhteistyökumppani pääsikin todistamaan kannuksensa hyvin nopeasti, sillä tehtäväksemme tuli yrityksen nykyisen tilanteen tarkka analysointi. Kun analyysi oli valmis, havainnot käytiin yhdessä läpi yrityksen johdon kanssa. Seuraavaksi keskityttiin tarvittavien kehitystoimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen kerätyn datan pohjalta.
Koska yhteistyö toimi ja asiat tapahtuivat tehokkaasti, luottamus asiantuntemukseemme kasvoi. Luonnollinen siirtymä olikin se, että yhteistyö laajeni kohti entistä monipuolisempaa ja strategista kumppanuutta
Asiakas:
Ideal Keittiöt
Verkkosivusto:
ideal-keittiot.fi
Palvelut:
Brändi, Markkinointi, Verkkopalvelut, Viestintä
Toimiala:
Keittiökalusteet

Verkkosivujen uudistaminen, brändivideo ja tulevat kehityskohteet
Yksi selkeimmistä uudistustavoitteista liittyi Idealin verkkosivuihin, sillä ne toimivat yhtenä yrityksen tärkeimmistä liidikanavista. Erityisesti verkkosivujen kautta tulevien yhteydenottojen määrän kasvattaminen oli tärkeää, joten oli meidän vuoromme ryhtyä toimenpiteisiin.
Ensimmäisenä paikansimme nykyisten sivujen ongelmakohdat. Sen jälkeen suunnittelimme käyttöliittymäkonseptin, jossa mietittiin sivuston rakenne ja käytettävyys uusiksi. Ratkaisuehdotus käytiin yhdessä Ideal Keittiöiden markkinointikoordinaattorin kanssa läpi. Seuraavaksi siirryttiinkin jo suunnittelemaan uudistettavan verkkosivuston visuaalisuutta.
Kun suunnittelu saatiin hiottua valmiiksi, verkkosivu-uudistus toteutettiin yhdessä Ideal Keittiöiden pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Aleksi Partasen kanssa.
Sujuva ja asiantunteva yhteistyö sekä verkkosivujen uusi moderni ilme sai yrityksen kiinnostumaan myös mielissä kyteneen brändivideon toteutuksesta yhdessä meidän kanssamme. Video kertoisi tarinan yrityksen historiasta ja taustoista. Tarkemman idean ja käsikirjoituksen jälkeen siirryttiin tuotantoon. Brändivideo julkaistiin samassa yhteydessä uudistuneen sivuston kanssa.
Korona aiheutti haasteita
Koronapandemia aiheutti yhteistyössä hetkellisen tauon yhteistyössä. Markkinointipanostuksia pienennettiin joksikin aikaa, sillä koronarajoitukset ja –ohjeistukset ajoivat asiakkaat pois Ideal Keittiöiden myymälöistä.

Yhteistyön uudelleenstarttaus ja entistä kattavampi kumppanuus
Keväällä 2021 yhteistyö käynnistettiin uudelleen ja tällä kertaa tarvetta oli laajemmalle kumppanuudelle. Merkittävä osa Ideal Keittiöiden markkinointitoimenpiteistä ulkoistettiin meille.
Idealilla oli huomattu, että vaikka heidän tuotteidensa laatu on huippua, ei potentiaalisen asiakaskunnan mielikuva ollut samassa linjassa. Idealin ilmettä ja viestintätapaa oli muutettava, jotta asiakkaille välittyisi kuva tyylikkäistä, kestävistä ja suomalaisiin koteihin sopivista laatukeittiöistä.
Koska juuri nyt ei ollut oikea aika uudistaa aivan kaikkea, teimme Idealille uuden ilmeen uusine värimaailmoineen ja olemassa olevia verkkosivuja päivitettiin vastaamaan uutta ilmettä. Esitemateriaaleja, käyntikortteja ja myymälöiden ilmettä on päivitetty sitä mukaa, kun uusia materiaaleja on tarvittu.
Mainonnassa tärkeitä kanavia ovat Google Ads, Facebook ja Instagram, mutta myös perinteisiä lehtimainoksia ja muitakin printtimateriaaleja tarvitaan, kun herätellään asiakkaita keittiöostoksille. Monipuolisissa mainonnan materiaaleissa uusi ilme tulee esille.
Kattavampi kumppanuus on tarkoittanut myös sitä, että olemme ottaneet hoitaaksemme Ideal Keittiöiden somekanavien orgaaniset postaukset. Instagramin ja Facebookin lisäksi myös Pinterest-tilillä on julkaistu uutta materiaalia.
Ideal Keittiöillä on varsin laaja uutiskirjeen tilaajalista ja uuden yhteistyön aikana sekin on otettu haltuun. Simppeli uutiskirjemarkkinointi onkin osoittautunut hinta-laatusuhteeltaan varsin toimivaksi markkinointikanavaksi.
Jatkuvaa kumppanuus toimii
Yhteistyön jatkuessa keskityimme virittämään eri kanavat huippukuntoon, ohjaamme verkkosivuille lisää liikennettä ja tarkastelemme analytiikkaa, jonka mukaan hiomme tekemistä. Käytännön toimenpiteiden ohella seuraamme aktiivisesti, mitä markkinalla tapahtuu ja poimimme uusia ideoita käytettäväksi Idealin arsenaalissa.
Yksi jatkuvan kumppanuuden vahvuuksista on nimenomaan se, että uusien ideoiden kehittely kuuluu siihen kuin sisäänrakennettuna. Ideoita syntyy niin meidän kuin Ideal Keittiöidenkin tiimeissä. Näitä käydään läpi säännöllisissä markkinointipalavereissa, ja parhaat ideat otetaan ketterästi käyttöön.
