Esittelyssä Myynninmaailman uusi avainasiakaspäällikkö Katja Ranta-aho

Kuvassa Katja Ranta-aho hymyilee leveästi. Hän on ristinyt käsivartensa ja näyttää päättäväiseltä.

Kuka olet?

Olen Katja Ranta-aho, avainasiakaspäällikkö Seinäjoen toimistolta. Olen kehittämisestä ja haasteista innostuva optimisti, jonka perusolettamus on, että kaikki onnistuu ja haasteista selvitään. Kuulun Myynninmaailman Myynti ja asiakkuudet -tiimiin, jossa minulla on kahdeksan taitavaa kollegaa. Avainasiakaspäällikön työhön kuuluu asiakkuuksien hoitaminen ja erilaisten projektien johtaminen. Olen onnistunut työssäni, jos sekä asiakkaat että Myynninmaailman ammattilaiset ovat tyytyväisiä.

Mitä olet tehnyt aiemmin?

Aiemmissa työpaikoissani olen ollut työelämän jokapaikan höylä, yleishessu ja moniosaaja. Generalistiksi niitä taidetaan nykyään kutsua. Työpaikkani ovat olleet liikunnan ja hyvinvoinnin alalla, jossa olen toiminut palvelujen kehittämisessä ja tuotteistamisessa, markkinoinnissa ja myynnissä. Viimeisimpinä vuosina sain syväsukelluksen vaativaan B2B -puolen myyntiin, yritysten liiketoiminnan ymmärtämiseen ja asiakkuuksien hoitoon työhyvinvoinnin asiakkuuspäällikön tehtävissä.

Myynninmaailma on vakuuttanut minut asiantuntevana, alan trendit tunnistavana monipuolisena osaajana, jossa on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta.

Miksi töihin Myynninmaailmalle?

Olen itse ollut Myynninmaailman asiakkaana yli 10 vuoden ajan, varsin pitkä perehdytys siis. 😊 Koko toimiala ja sen monipuolisuus on kiinnostanut minua aina. Myynninmaailma on vakuuttanut minut asiantuntevana, alan trendit tunnistavana monipuolisena osaajana, jossa on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta. Enkä olisi tätä työelämäliikettä tehnyt, ellen olisi tuttujen myynninmaailmalaisten kautta huomannut, miten mukavia tyyppejä täällä on töissä. Työnantajamielikuva oli siis kohdallani kunnossa!

Mikä on ydinosaamistasi?

Avainasiakaspäällikön työssä ydinosaaminen lähtee asiakkaan tarpeista ja niiden tunnistamisesta. Tärkein pohja tälle itselläni on pohjaton uteliaisuus, halu uusien asioiden ymmärtämiseen ja kyky nähdä uudet ilmiöt laajasti, asiakkaan toiveet huomioiden. Työelämä on myös opettanut, että asiakastyytyväisyys syntyy hyvästä ja huolehtivasta, odotukset ylittävästä asiakaspalvelusta – siihen pyritään.

Miten kasvatat asiakkaidesi myyntiä työlläsi?

Tuloksellisessa markkinoinnissa on lopulta kyse toiminnan syy -seuraussuhteiden ymmärtämisessä. Euroja alkaa kertyä viivan alle, kun asiakas itsekin ymmärtää, miksi mitattavaan markkinointiin kannattaa panostaa ja miten tuloksia hyödynnetään. Siitä tässä työssä on pohjimmiltaan kysymys.

Mikä on työssäsi parasta?

Jo ensimmäisestä työpäivästä saakka on ollut selvää, että avainasiakaspäällikön työ on mukavan monipuolista. Työtä tehdään itsenäisesti ja yrittäjämäisesti, mutta aina saa tukeutua työkavereihin, kun apua tarvitsee. Tiimityö sanana saa täällä aivan uuden merkityksen.   

Asiakkaiden kanssa parasta on varmasti onnistuminen ja tavoitteisiin pääseminen ja jopa niiden ylittäminen. Paras kiitos asiakkaan suunnalta on se, että asiakkuus jatkuu, kehittyy ja laajenee vuosi toisensa jälkeen. Siitä olen täällä saanut jo lukemattomia esimerkkejä, onhan meillä Myynninmaailmassa lähes 200 jatkuvaa asiakkuutta tälläkin hetkellä.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Golf -kärpäsen purtua aika kuluu kesäisin vihreillä väylillä, talvella taas laduilla ja perheen kanssa rinteessä. Kunto kohenee myös kilpailevan tanssillisen voimistelun joukkueessa. Mieli rauhoittuu kameran kanssa luonnossa ja suomenlapinkoira Kodan turkkia rapsutellessa.

TOP 5 -osaamisalueet:

  • Ihmisläheisyys ja kuuntelutaito
  • Kokonaisuuksien nopea hahmottaminen
  • Sitkeys
  • Projektien johtaminen
  • B2B -myynti

Ota yhteyttä