Valokuvaus

Valokuvilla on valtava potentiaali yrityksen markkinoinnissa ja sen tehostamisessa. Laadukkaat ja yksilölliset valokuvat tukevat B2B-yrityksen myyntiä ja vahvistavat brändiä. Myynninmaailma on osaava kumppani yrityskuvauksessa, olipa projektisi sitten suuri tai pieni. Keskity osaamiseesi – me huolehdimme siitä, että yrityksesi kuvat näyttävät juuri siltä, miltä pitääkin. Taidolla toteutettu yrityskuvaus on panostus, joka tuo taatusti tuloksia markkinointiisi.

Yrityskuvaus on osa tavoitteellista markkinointia

Brändikuvaus, henkilöstökuvaus, tuotekuvat… Yrityskuvaus voi olla kaikkea tätä ja paljon muuta. Yritysten kuvatarpeet ovat erilaisia, mutta yksi asia niitä yhdistää: valokuvat ovat aina yhtä keskeisessä roolissa tehokkaassa markkinoinnissa. Myynninmaailmalla valokuvien suunnittelun ja toteutuksen pohjalla ovat aina yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet. Yrityskuvat eivät siis ole vain laadukkaita kuvia, vaan osa laajempaa kokonaisuutta. Mietimme, mitä ja ketä kuvilla tavoitellaan ja millaista tarinaa niiden pitäisi kertoa. Näin valokuvat nivoutuvat osaksi brändisi identiteettiä ja visuaalista ilmettä.

Voit pyytää apuamme kaikenkokoisissa yrityskuvausprojekteissa. Pienimmät valokuvausprojektimme voivat olla esimerkiksi lehdistökuvauksia, joilla kuvitetaan asiakkaan artikkeli tai tiedote. Vaativimpia brändikuvauksia puolestaan kuvataan useita päiviä eri kohteissa. Kuvaamme siellä, missä sinä meitä tarvitset: studiossa, työpaikallasi tai vaikkapa keskellä peltoa.

Miksi yrityskuviin kannattaisi panostaa?

Maailma muuttuu koko ajan visuaalisemmaksi. Kulutamme erilaisia valokuvia päivän aikana enemmän kuin pystymme tajuamaankaan. Maailmassa, joka on täynnä kuvia, yksilöllinen ja kohderyhmää puhutteleva valokuva kiinnittää katsojan huomion. Kuvittele hetki, millaista olisi markkinointi ilman kuvia – niinpä, paraskaan teksti ei riitä kertomaan sitä, mitä sinulla on kerrottavanasi tai pitämään asiakkaasi mielenkiintoa yllä. Yrityskuvien avulla pääset rakentamaan omaa markkinointiasi. Valokuvat piirtävät kuvaa siitä, miltä yrityksenne näyttää ja millaista mielikuvaa siitä rakennetaan. Sen lisäksi laadukkaat ja toimivat valokuvat ovat yritykselle oiva keino erottua kilpailijoista.

Miksi sitten yrityskuvaus on tärkeää – eivätkö valmiit stokkikuvat riittäisi? Tiedämme, että ihmiset tunnistavat kyllä, mikä on niin sanottu stokkikuva ja mikä yrityksen oma. Asiakkaasi eivät tahdo katsoa kuvia, jotka toistuvat jokaisen yrityksen sivuilla, vaan toivovat yritykseltä aitoutta. Koska markkinointi on siirtynyt yhä enenevissä määrin digitaalisiin kanaviin, myös valokuvia tarvitaan entistä enemmän. Tarvitset siis joka tapauksessa melkoisen määrän kuvia, joten mikset samalla valjastaisi niitä rakentamaan yrityksesi brändiä tavoitteellisesti.

Miten valokuvausprojekti Myynninmaailman kanssa etenee?

Kuvien tulee aina palvella käyttötarkoitustaan. Yrityskuvaus kanssamme lähteekin liikkeelle huolellisesta suunnittelusta. Ilman suunnittelua ja tarkoitusta kuvat ovat vain kuvia, mutta huolellisella suunnittelulla niistä tehdään osa toimivaa markkinointia.

Laadimme yrityskuvausta varten kuvaussuunnitelman. Kuvaussuunnitelma lähtee sen tunnistamisesta, mihin kuvia tarvitaan, miten niitä käytetään ja mitä niillä tavoitellaan. Suunnittelemme lisäksi muun muassa, millainen tunnelma ja tyyli kuvista tulee välittyä, mitä kuvissa konkreettisesti on ja millaisin keinoin kuviin luodaan tunnistettavaa yritysilmettä. Nämä asiat kirjataan kuvaussuunnitelmaan, jonka avulla varmistamme kuvauksen sujuvuuden. Kuvaussuunnitelmassa käydään läpi myös käytännön asioita: miten kuvaukseen pukeudutaan, missä kuvat otetaan, ketä saa kuvata ja ketä ei. Huolella laaditun kuvaussuunnitelman avulla itse kuvauspäivä sujuu jouhevasti, sillä se auttaa koko työryhmää ymmärtämään kokonaisuutta.

Valokuvauksen jälkeen kuvaaja käsittelee kuvat suunnitelman mukaisesti. Asiakas saa kuvista käyttöönsä kaksi eri resoluutiota, verkko- ja printtikäyttöön. Kuvaussuunnitelmassa määritellään usein myös tietty rajaus kuville, jolloin asiakkaalle toimitettavat kuvat ovat luonnollisesti valmiiksi rajattuja. Rajaus voi määräytyä esimerkiksi sen mukaan, täytyykö kuvaan mahtua myös tekstiä.

Kuvaussuunnitelman laajuus vaihtelee suuresti riippuen kuvauksen laajuudesta. Kevyimmillään suunnitellaan vain kyseinen kuvaus: mitä pitää kuvata ja miltä sen pitää näyttää, rekvisiitat ja poseerausvaihtoehdot. Laajimmillaan kuvaussuunnitelma linkittyy tiiviiksi osaksi graafista ohjeistoa ja yrityksen brändin rakentamista.

Muistilista yrityskuvaukseen

  • Muista kertoa kuvauksesta henkilökunnalle. Anna selkeät ohjeet, miten kuvaukseen pitäisi valmistautua. Usein on esimerkiksi perusteltua välttää räikeitä kuoseja ja isoja logoja vaatteissa. Kuvaussuunnitelmasta selviää myös, täytyykö vaatetuksessa suosia tiettyjä värejä.
  • Varmista, ketä saa kuvata. Kerro kuvattaville, missä kuvia tullaan käyttämään.
  • Muista työturvallisuus (jos työpaikallanne täytyy esimerkiksi käyttää kypärää tai turvaliiviä, huolehdi, ettei valokuvissa näy ihmisiä ilman näitä suojavarusteita).
  • Etsi tarvittava kuvausrekvisiitta hyvissä ajoin ja varmista, että kaikki tarvittava on kuvauspäivänä siellä, missä kuvataan.

Yrityskuvaus: tuotekuvaus, brändikuvaus, henkilöstökuvaus ja kuvapankki

Tuotekuvaus

Tuotekuvaus on monelle asiakkaalle markkinoinnin perusta. Ilman laadukkaita kuvia tuotteita on lähes mahdoton esitellä. Voimme ottaa tuotekuvat rakentamalla studion asiakkaan luokse tai omalla studiollamme. Asiakkaan luona kuvaamisessa on se etu, ettei tuotteita tarvitse kuljettaa mihinkään, eikä henkilökunnan tarvitse poistua työpaikaltaan. Tietyissä tilanteissa asiakkaan luona kuvatessa on myös mahdollista korostaa tuotteiden luonnollista ympäristöä, esimerkiksi teollisuusyrityksen maailmaa. Tuotekuvia ei kuitenkaan tarvitse ottaa sisällä: tarvittaessa vedämme kumpparit jalkaan ja kuvaamme tuotteesi vaikka keskellä peltoa, jos se on brändillesi eduksi.

Brändikuvaus

”Valokuvat otetaan, brändikuvat rakennetaan.” Tämä erään työntekijämme lausuma legendaarinen lause kiteyttänee brändikuvauksesta kaikkein oleellisimman. Brändikuvaus vaatii huolellista suunnittelua ja taustatyötä. On tärkeää miettiä, millainen kuvailme brändikuviin halutaan rakentaa ja mitä sillä tavoitellaan. Brändikuvat ilmentävät yrityksesi identiteettiä, sen syvintä ydintä. Brändikuvaus auttaa sinua kertomaan nykyisille ja tuleville asiakkaillesi tarinaa, jota tahdot kertoa.

Henkilöstökuvaus

Kauluspaita päälle ja studiolle – näinhän henkilöstökuvaus usein toteutetaan. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla ainut tapa, sillä myös henkilöstökuvaus voi ilmentää yrityksen brändiä ja tyyliä. Kannattaa miettiä esimerkiksi, otetaanko henkilöstökuvat studiossa vai sopisiko teille kuvaus tietyssä ympäristössä?

Onnistunut henkilöstökuvaus vaatii myös asiansa osaavan valokuvaajan. Taitava kuvaaminen ei ole vain teknistä taitavuutta, vaan myös sosiaalista lahjakkuutta. Hyvä valokuvaaja osaa ohjata kuvattavaa esimerkiksi poseerausasennoissa ja saa tilanteesta niin rennon, että valokuva tuo esiin kuvattavan parhaat puolet.

Kuvapankki

Yrityksen kuvapankki on juuri sinun yrityksellesi kuvattu kokoelma kuvia, joita voit vapaasti hyödyntää markkinoinnissasi. Kuvapankkikuvia voi käyttää esimerkiksi verkkosivuilla tai somemarkkinoinnissa. Omiin, aitoihin ja uskottaviin kuvapankkikuviin kannattaa panostaa, sillä aidot kuvat kyllä tunnistetaan ja ne erottuvat edukseen kaikkien käytössä olevien stokkikuvien joukosta. Oma kuvapankki on juuri sinulle räätälöity, persoonallinen ja tunnistettava.

Olemme huomanneet, että B2B-markkinoinnissakin kuvat kuluvat yllättävän nopeasti, joten myös kuvien elinkaari kannattaa ottaa huomioon ja uusia markkinointikuviaan riittävän usein. Koska maailmamme on niin visuaalinen, kuvia myös kuluu paljon. Siksi niitä kannattaa myös olla riittävästi – jottei sama kuva toistuisi yrityksen kaikessa markkinoinnissa.

Artikkelit

Yrityksen kuvapankki
Valokuvaus

Yrityksen kuvapankki – näin rakennat toimivan kuvapankin

Yrityksen kuvapankki antaa käyttöösi kuvia, jotka kertovat yrityksesi tarinaa, sopivat sen brändiin ja ovat juuri oikeista tilanteista. Jos oma kuvapankki kiinnostaa, lue eteenpäin. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, miten rakennat toimivan markkinoinnin kuvapankin ja millaisia kuvia kuvapankkiin kannattaisi ottaa.
8 min

Miksi ostaisit yrityskuvauksen Myynninmaailmalta?

  • Yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet ovat myös valokuviemme pohjana. Teemme työtä, jolla on tarkoitus ja pystymme perustelemaan valintamme. Valokuvia ei vain räpsitä, vaan ne palvelevat osaltaan markkinoinnin kokonaisuutta.
  • Autamme kiinnittämään potentiaalisten asiakkaiden huomion laadukkailla kuvilla.
  • Yksilölliset, brändin ilmettä toistavat valokuvat auttavat erottumaan kilpailijoistasi. Kun visuaalinen ilmeesi on tunnistettava, jäät paremmin asiakkaidesi mieleen.
  • Toteutamme valokuvaukset kaikkialla Suomessa. Hyödynnämme tarvittaessa kattavaa alihankintaverkostoamme. Laadukkaan kuvaussuunnittelun ansiosta saat juuri sellaiset valokuvat, mistä on sovittu.

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yrityksellesi sopivat valokuvat.

Ota yhteyttä