Markkinointi on aina strategista – oli suunnitelmaa tai ei

Huhkiiko teilläkin markkinointitiimi vuodesta toiseen toistuvien ja puskista tulevien tehtävien äärellä ilman selkeää työnkuvan rajausta ja vailla mahdollisuuksia tulosten osoittamiseen? Vuosien varrella kanavien määrä ja tehtävät ovat kasvaneet, mutta niiden tieltä ei ole tippunut mitään pois?  

Monen suurenkin yrityksen suosituin markkinointistrategia tuntuu olevan ”lentokiito”. Tällä tarkoitan sitä, että markkinointiin liittyviä päätöksiä tehdään asiat lennosta; kiireessä ja usein ohikiitävissä hetkissä, kuten graafikon pöydän ympärillä pystypalavereissa.  

Kuulostavatko nämä tutulta?  

  • ”Tarvii jotain nopeesti someen [epämääräisestä aiheesta X]!”  
  • ”Pitäiskö tästä [toinen epämääräinen aihe] kirjottaa jotain blogiin kun kilpailijakin kirjoitti?” 
  • ”Kausihitti ollut se [vuosittaisen kampanjan nimi], eikös se samoilla matskuilla mene mutta vaihdettaisko fonttia ja vähä väriä?” 
  • ”Voisiko sitä [2000-luvulla-tehty-esite_FINAL_FINAL_2.pdf] päivittää vähä jotenkin freesimmäksi”   

Kaikki nämä ovat oireita siitä, että strategisen markkinoinnin suunta on epäselvä. Usko tai älä, myös tämä on strateginen, joskin ei tarkoituksellinen eikä varsinkaan tehokkain, valinta. 

Jokainen tuntemani markkinoija on suunnitelmallinen ja strateginen ajattelija, joka haluaisi käyttää työaikaansa suunnitteluun ja suunnitelmallisesti. Ei reaktiiviseen yksittäisten pyyntöjen taltuttamiseen tai vanhojen asioiden turruttavaan päivittämiseen.  

Tätä lentokiitoa on hankala katkaista, mutta markkinoinnin siirtäminen lennonjohtotorniin on mahdollista tekemällä strategisia valintoja, kuten rajaamalla ja priorisoimalla asioita, joita emme enää tee. Pertin vuosittainen flyer ja Pirkon ppt saavat nyt jäädä. Strategiapaperi käteen ja suunnittelemaan! 

Strateginen markkinointi tarkoittaa suunnitelmallisia valintoja markkinointitiimille 

Strateginen markkinointi tarkoittaa markkinoinnin tarkkaa ja fokusoitunutta suuntaa, joka pohjautuu yrityksen liiketoimintastrategiaan, asiakasymmärrykseen ja toimintaympäristöön. Jokaisella yrityksellä on erilainen strategia, ja se määrittää myös markkinoinnin suunnan aina yksittäisistä somepostauksista messuihin.  

Parhaimmillaan hyvin suunniteltu strateginen markkinointi 

a) on tavoitteellista, pitkäjänteisestä, ennakoitua, resursoitua ja priorisoitua 

b) vaatii vankkaa asiakasymmärrystä, jonka avulla tuotetaan asiakkaalle arvoa ja autetaan häntä ostopäätöksessään 

c) on linjassa yrityksen strategian kanssa – painopisteet, tavoitteet ja jopa markkinoinnin aiheet määrittyvät strategian perusteella 

d) ottaa huomioon yrityksen vahvuudet ja nykyisen position sekä pyrkii markkinoinnin toimenpiteiden avulla kehittämään yrityksen asemaa verrattuna kilpailijoihin. 

Markkinointiin liittyvät päätökset ovat aina strategisia valintoja, olivat ne sitten suunniteltuja tai ei. Mihin markkinointitiimi aikansa käyttää, sellaista markkinointia asiakkaamme saavat. Priorisoidaan sitä siis hyvin.  

Lue, miten voit valita suunnan tavoitteellisemmalle strategiselle markkinoinnille

Aiheeseen liittyvää:

Ota yhteyttä