Tekoäly digimarkkinoinnin työkaluna: Vinkit ammattilaisen arkeen
”Ruotsalaisyritys irtisanoi ensin 700 työntekijää – nyt tekoäly hoitaa saman työmäärän”
”Tekoäly tunnistaa viidakon äänet”
”Tekoälykouluttaja vertaa tekoälyn yleistymistä maatalouden koneellistumiseen: ’Kuin koodarin traktori’”
Edellä luetellut uutisotsikot ovat kaikki vain muutaman viikon ajalta. Tekoäly jaksaa kiinnostaa, vaikka kyse ei olekaan enää uudesta ilmiöstä. Tekoäly on ollut muun muassa digitaalisen markkinoinnin ammattilaisten työkalu jo vuosien ajan, joko suoraan tai välillisesti.
”Esimerkiksi mainosten personointi perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen. Asiakaspalvelun voi hoitaa chattibotin avulla ja somessa eteemme aukeaa juuri meille räätälöityjä sisältöjä. Tekoäly on jatkuvasti läsnä jokaisen meidän arjessa”, Myynninmaailman markkinoinnin asiantuntija Tiia Rintakoski huomauttaa.
Tekoäly kiinnostaa, mutta myös pelottaa. Loppuvatko ihmisiltä työt?
Tilaa ihmisen ajattelulle myös jatkossa
Ajatus ihmisen syrjäyttävästä tekoälystä ei asiantuntijoita hätkäytä. Sekä Rintakoski että Myynninmaailman johtava markkinoinnin asiantuntija Eeva Suojanen uskovat, että ihmisen ajattelulle on kysyntää myös tulevaisuudessa.
”Tekoäly ei ole mullistanut alaa, vaikka niin joskus ajatellaan. Työn perusluonne on pysynyt samana, mutta tekoäly on nopeuttanut ja tehostanut markkinointia, ja vapauttanut asiantuntijoiden aikaa suunnitteluun ja uuden luomiseen”, Suojanen kertoo.
Suojasen arjessa hakukonemainonnan parissa tekoäly on kiireetön työkaveri, jolla on aina aikaa pallotella ideoita. Virtuaalisena työkaverina käytettynä tekoälyä tulee helposti puhuteltua termillä ”hän”. Se antaa palautetta ja auttaa erilaisten sisältöjen luomisessa ja muokkaamisessa. Uuden sisällön ideoinnin ohella tekoäly muistaa aiemmat keskustelut, ja näin myös vanhempiin ideoihin on helppo palata.
”Tekoälyn avulla jo olemassa olevat aineistot, kuten tekstisisältö, kuvat ja laskeutumissivut voidaan hyödyntää uudella viestillä tai näkökulmalla toiselle kohderyhmälle. Teen arjessani muun muassa Google Ads -kampanjoita, ja tekoälyn avulla voin vertailla mainosten eri versioiden toimivuutta”, Suojanen luettelee.
Tekoälyn avulla on myös mahdollista tiivistää suuriakin tekstimassoja napakaksi kiteytykseksi. Siitä on hyötyä etenkin uuteen asiakkaaseen tai toimialaan tutustuessa ja asiasisältöihin paneutuessa.
Tekoäly mukaan digimarkkinoinnin työkalupakkiin
Myös Rintakoskelle tekoäly on arjen pelastaja ja ideoiden rikastuttaja. Toisinaan Rintakoski pyytää tekoälyä referoimaan ja tiivistämään sisältöjä, toisinaan hän vertailee tekoälyn avulla erilaisia versioita somemainoskampanjoista keskenään.
”Saan tekoälyn avulla uusia variaatioita ja näkökulmia sisältöihin. Tekoälyä voi hyödyntää myös ostopolun kartoittamisessa, sekä ostajapersoonille räätälöidyn sisällön suunnittelussa. Saatan esimerkiksi selvittää tekoälyn avulla, millaisia kysymyksiä eri ostajapersoonilla voisi olla tai millaisia asioita he voisivat googlettaa, ja luoda sisällön sen pohjalta”, Rintakoski kuvailee.
Myynninmaailman asiantuntijat painottavat, että tekoälyn hyödyntämisestä tulee aina kertoa avoimesti.
”Osa Myynninmaailman asiantuntijoista suhtautuu tekoälyyn hyvinkin innokkaasti ja monelle siitä riittää iloa myös vapaa-ajalla. Alasta riippuen tekoäly voi olla vuoroin kuvankäsittelyn tai videotuotannon apuväline, sisällöntuottajan ideapankki tai koodarin tekninen tuki. Myös asiakkaille tekoäly on jo tuttu, eikä sen käyttöä enää vierasteta, vaan sitä pidetään luonnollisena osana markkinoinnin työkalupakkia”, Rintakoski ja Suojanen pohtivat.
Vinkit tekoälyn hyödyntämiseen digimarkkinoinnin tekijöille:
Taustoita ja syvennä ymmärrystä – Tekoäly on loistava työkalu uusiin toimialoihin tai asiakkaisiin tutustuessa. Se auttaa tunnistamaan olennaisen sisällön suuristakin tekstimassoista, jolloin markkinointisisältöjen luominen on helpompaa.
Luo uusia sisältöjä – Kärsitkö tyhjän paperin kammosta? Tekoäly auttaa. Olitpa luomassa digimarkkinoinnin julkaisuja, otsikoita, kuvauksia, kuvitusta tai vaikka videoita kuvista, tekoälyn avulla se onnistuu. Muista, että tekstiä ei kannata kopioida sellaisenaan, vaan oikoluku ja faktantarkistus on aina paikallaan!
Varioi vanhaa – Pyörää ei välttämättä kannata keksiä uudestaan kovin montaa kertaa. Tekoälyn avulla on mahdollista luoda uusia vaihtamalla kohderyhmää tai hyödyntämällä esimerkiksi ostajapersoonia. Tekoäly auttaa tässäkin.
Optimoi ja raportoi – Haluatko näkyä ihmisten hakukonetuloksissa? Optimoi sisältösi oikein! Tekoälyltä saat hyviä ideoita verkkosivun metakuvauksen tai -otsikon luomiseen. Kun markkinointikampanja on tullut päätökseen, tekoälyä kannattaa hyödyntää datan analysoinnissa.