Yrityksen kuvapankki – näin rakennat toimivan kuvapankin
Mitä sinulle tulee mieleen sanasta kuvapankki? Ehkäpä ne lukuisat kerrat, jolloin olet selaillut kuvapankkeja mielessäsi juuri se tietty kuva, jota yrityksesi markkinointiin kaipaisit. Tiedätkin varmasti, ettei juuri tuon, haluamasi kuvan löytäminen ole useinkaan helppoa. Kuvapankista löytyy ehkäpä kaipaamasi kuva työmaasta, mutta käytetyt koneet ovat auttamatta vääriä ja maisema kaikkea muuta kuin suomalainen. Tai ehkä tunnistat kuvapankkikuvat muiden yritysten markkinoinnista, ja kuvien ihmiset tulevat esiin lukuisissa, välillä koomisissakin yhteyksissä. Pahimmillaan samaa kuvapankkikuvaa käyttävät samalla alalla kilpailevat yritykset.
Kaupallisille kuvapankeille on aikansa ja paikkansa, mutta yrityksen oma markkinoinnin kuvapankki on jotain aivan muuta. Miksi omaan kuvapankkiin sitten kannattaisi panostaa? Lyhyesti sanottuna siksi, että asiakkaasi tunnistavat kyllä aitouden. Yrityksen omalla kuvapankilla saat käyttöösi kuvia, jotka kertovat yrityksesi tarinaa, sopivat sen brändiin ja ovat juuri niistä tilanteista, mistä pitääkin.
Artikkelin sisällysluettelo:
- Mikä ihmeen kuvapankki?
- Miksi rakentaisit yritykselle oman kuvapankin?
- Tällaisia kuvia yrityksen kuvapankkiin kannattaa ottaa
- Näin yrityksen kuvapankista tulee tunnistettava
- Miten kuvapankkiprojekti etenee?
- Näin käytät kuvapankkikuvia menestykkäästi
Mikä ihmeen kuvapankki?
Lyhyesti sanoen kuvapankki on juuri sitä, miltä se kuulostaakin: kokoelma kuvia, joita voit hyödyntää markkinoinnissasi. Yrityksen kuvapankki on kuitenkin täysin eri asia kuin kaikkien käytössä olevat, kaupalliset kuvapankit. Suurin osa asiakkaistasi kyllä tunnistaa niin sanotut stokkikuvat, eli kaupallisten kuvapankkien kuvat, joita kaikki käyttävät – ja pahimmassa tapauksessa valitsemiasi kuvia käyttää myös kilpailijasi. Koska asiakkaat yleensä haluavat aitoutta ja samaistumispintaa, kannattaa omiin, aitoihin ja uskottaviin kuviin panostaa. Silloin kuvissa on juuri niitä asioita, joita teidän yrityksessänne tehdään ja niitä tilanteita, joita tuotteisiinne tai palveluihinne liittyen oikeasti tapahtuu. Tällainen läpinäkyvyys on aina eduksi.
Lisäksi oman kuvapankin kuvat ovat ikiomia, samaa kuvaa ei siis tule vastaan muualla. Saat kuviin täydet käyttöoikeudet eikä sinun tarvitse maksaa jokaisesta kuvasta erikseen. Joskus nimittäin käy niinkin, että kaupallisesta kuvapankista ostettuna kuvat tulevat lopulta kalliimmaksi kuin juuri sinun tarpeisiisi otetut.
Miksi rakentaisit yritykselle oman kuvapankin?
- Tarpeidesi mukaan suunnitellun kuvapankin kuvat kertovat juuri sinun yrityksesi tarinaa ja ovat brändisi mukaisia. Niiden visuaalinen ilme vastaa yrityksen muuta visuaalista ilmettä ja on tunnistettavissa.
- Saat kuvia tarvitsemistasi tilanteista. Ei siis enää hikisiä hetkiä stokkikuvapankkien parissa, kun yrität löytää sitä oikeaa kuvaa juuri tietynlaisella laiturilla läppäri sylissä työskentelevästä, suomalaisesta miehestä. (Sitä ei muuten löydy!)
- Jos käytät kuvapankkikuvia ahkerasti, oma kuvapankki voi tulla jopa halvemmaksi. Jos esimerkiksi ostat kuvapankista useita kuvia eri resoluutioilla, niiden hinta voi olla jopa tuhansia euroja.
- Saat riittävästi kuvia käyttöösi. Koska suurin osa markkinoinnista on nykyään digitaalista, myös kuvia kuluu runsaasti. Oman kuvapankin ansiosta saat käyttöösi tuoreita kuvia sen sijaan, että käyttäisit samaa kuvaa kaikessa markkinoinnissasi.
- Pysäytät asiakkaasi digimaailman kuvavirrassa. Esimerkiksi sosiaalisen median uutisvirtaa harvoin varsinaisesti luetaan, vaan pikemminkin sitä selaillaan. Selailussa juuri kuva on se, mikä kiinnittää huomion. Koska esimerkiksi pelkästään Facebookiin ladataan järjettömiä määriä kuvia päivässä, on sanomattakin selvää, että laadukkailla kuvilla on väliä.
- Erotut eduksesi kilpailijoistasi, sillä iso osa yrityksistä käyttää geneerisiä kuvapankkeja.
- Asiakkaasi tunnistaa kyllä aitouden. Saatat ehkä löytää kuvapankista kuvan viljapellosta, mutta ei se suomalaiselta näytä – ja viimeistään loppuasiakas huomaa, että kuvassa on vääränrotuinen lehmä tai kone, jota Suomessa ei käytetä. Suomalaisen kuvan tarve korostuu usein etenkin kv-markkinoinnissa.
Tällaisia kuvia yrityksen kuvapankkiin kannattaa ottaa
Yrityksen kuvapankin rakentaminen lähtee siitä, mistä kaikki tehokas markkinointityö: suunnitelmallisuudesta ja tavoitteista. Kuvapankkiin ei ole järkeä haalia kuvia vain kuvittamisen takia, vaan kannattaa muistaa, että kuvapankki on osa markkinoinnin kokonaisuutta ja täyttää osaltaan samoja tavoitteita kuin muutkin markkinoinnin toimenpiteet. Kuva on usein ensimmäinen asia, jonka potentiaalinen asiakkaasi huomaa, joten siihen todella kannattaa panostaa. Siksi myös kuvapankkiprojekti lähtee aina sen miettimisestä, mitä kuvilla tavoitellaan ja missä niitä käytetään. Myynninmaailmalla kuvapankin suunnittelun ja toteutuksen pohjalla ovat aina yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet.
Suunnittele omaa kuvapankkiasi esimerkiksi näiden kysymysten avulla:
- Mihin tarvitset kuvapankkikuvia? Käytetäänkö niitä somessa, verkkosivuilla tai vaikkapa esitteissä? Pitääkö kuvien toimia useissa eri yhteyksissä?
- Huomioi ajankohtaisuus ja ajattomuus. Jos toivot kuvapankkikuvien toimivan läpi vuoden, ei ole järkeä kuvata vain ulkona talvimaisemassa tai mökin laiturilla.
- Mihin kuvia käytetään? Kuvitetaanko niillä esimerkiksi tiettyjä palveluita vai välitetään yleisfiilistä yrityksestä?
- Mitä kuvapankkikuvissa pitäisi näkyä? Ihmisiä, tuotteita, yleistä tunnelmakuvaa yrityksestä? Jos kuvaat ihmisiä, mieti, kuka voisi olla asiakkaillesi samaistuttava.
- Miten usein tarvitset kuvia? Jos yrityksesi tekee paljon digimarkkinointia, on kuvapankin oltava riittävän suuri, jottei se tule elinkaarensa päähän turhan nopeasti.
Näin yrityksen kuvapankista tulee tunnistettava
Oman kuvapankin etu on se, että se on juuri sinulle räätälöity, persoonallinen ja tunnistettava. Tämä on kuitenkin myös se kohta kuvapankkiprojektissa, joka vaatii erityistä ammattitaitoa. Miten kuvapankkikuvista sitten saa tunnistettavia ja yrityksen ilmeeseen sopivia? Tämä vaatii jotain aivan muuta kuin sen, että kuvaaja vain tulee paikalle ja kuvaa. Vastaus tunnistettavaan ja kilpailijoista erottuvaan kuvapankkiin on vanha tuttu: huolellinen suunnittelu. Yrityksen kuvailmettä täytyy pohtia ajatuksen kanssa. On myös tärkeää tuntea markkinakenttä ja tunnistaa mahdolliset keinot erottua kilpailijoista.
Kuviin voidaan ottaa mukaan osia yritysilmeestä, kuten logo tai graafisia elementtejä. Aina tämä ei kuitenkaan toimi tai voi tuntua liian päälle liimatulta. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota myös hienovaraisempiin keinoihin. Erottua voi vaikkapa tietyllä kuvaustyylillä, esimerkiksi käyttämällä tiettyä linssiä tai pehmentämällä aina taustan. Silläkin on merkitystä, miten ihmiset on aseteltu kuvaan – tai näkyykö kuvissa ylipäätään ihmisiä. Kuvien tunnistettavuutta voidaan lisätä myös kuvankäsittelyllä lisäämällä kaikkiin kuviin esimerkiksi tietty värisävy tai ohut ”huntu”.
Miten kuvapankkiprojekti etenee?
Valokuvausprojekteissamme on aina kolme vaihetta: suunnittelu, itse kuvaus ja jälkityöt. Kuvaussuunnittelu lähtee sen tunnistamisesta, mihin kuvia tarvitaan, miten niitä käytetään ja mitä niillä tavoitellaan. Suunnittelemme lisäksi muun muassa, millainen tunnelma ja tyyli kuvista tulee välittyä, mitä kuvissa konkreettisesti on ja millaisin keinoin kuviin luodaan tunnistettavaa yritysilmettä. Nämä asiat kirjataan kuvaussuunnitelmaan, jonka avulla varmistamme kuvauksen sujuvuuden. Kuvaussuunnitelmassa käydään läpi myös käytännön asioita: miten kuvaukseen pukeudutaan, missä kuvat otetaan, ketä saa kuvata ja ketä ei. Huolella laaditun kuvaussuunnitelman avulla itse kuvauspäivä sujuu jouhevasti.
Istumme yhdessä alas ja mietimme, millaisia kuvia juuri sinun yrityksesi tarvitsee. Riippuen kuvauksen laajuudesta, voi lopputuloksena olla laaja ja yksityiskohtainen kuvaussuunnitelma tai kevyt kuvaus siitä, mitä aiotaan kuvata. Suunnittelussa käymme läpi, mihin tarkoitukseen kuvapankkikuvat tulevat ja mikä on niiden tavoiteltava tyyli. Vastaamme lisäksi kuvauksen käytännönjärjestelyistä, kuten kuvauspaikkojen selvittämisestä ja kuvattavien ohjeistamisesta. Itse kuvauksen jälkeen kuvaaja käsittelee kuvat suunnitelman mukaisesti. Asiakas saa käyttöönsä kuvat kahdella eri resoluutiolla, joista toinen sopii verkkokäyttöön ja toinen painettuihin materiaaleihin.
Näin kuvapankkiprojekti Myynninmaailman kanssa etenee:
- Tehdään kuvaussuunnitelma. Mietitään kuvien tarkoitus ja käyttökohteet. Ideoidaan, mitä ja missä kuvataan. Suunnitellaan kuvauspäivän käytännönasiat ja varmistetaan, että kaikilla kuvaukseen osallistuvilla on riittävä tieto kuvauspäivän kulusta.
- Valokuvaajamme ottaa kuvat joko asiakkaan luo rakennetulla studiolla, omalla studiollamme tai muussa suunnitellussa lokaatiossa (esimerkiksi asiakkaan tuotantotiloissa tai markkinoitavan tuotteen tai palvelun luonnollisessa käyttöympäristössä).
- Käsittelemme kuvat sovitun tyylin mukaisesti.
- Valmista! Saat sovitun määrän kuvia vapaaseen käyttöön. Toimitamme kuvat kahdella eri resoluutiolla, joista toinen sopii verkko- ja toinen printtikäyttöön.
Näin käytät kuvapankkikuvia menestykkäästi
Kun kuvapankki on valmis, saat kuvat käyttöösi. Ne ovat nyt täysin sinun, ole hyvä! Voit käyttää niitä missä ja milloin haluat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että markkinointikuvilla on aina tietty elinikä. Joskus kuvapankki kestää käyttöä vuosia, joskus taas kuvat on kulutettu loppuun melko lyhyessä ajassa. Kuvapankkia voi olla tarpeen uusia esimerkiksi silloin, jos yrityksellenne tulee uusia tuotteita tai palveluita, uudistatte verkkosivujanne tai työntekijät vaihtuvat. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä kertarykäisyllä, vaan kuvapankkia voi päivittää pikkuhiljaa ja täydentää tarvittaessa esimerkiksi vuodenaikoihin paremmin sopivilla kuvilla.
Kiinnostuitko kuvapankista? Ota yhteyttä, niin rakennetaan yrityksellesi oma!