Ahdistavista kiekaisuista pitkäjänteiseen sisällöntuotantoon – näin onnistut!

Synnyttääkö somenakin napsahtaminen hikikarpaloita otsalle? Mietitäänkö teilläkin joka viikko kuumeisesti, mitä ihmettä tällä viikolla postataan someen? Somen vauhti kiihtyy kiihtymistään, ja yhä useammassa yrityksessä hierotaan ohimoita, että miten tässä pysyisi edes perässä. Monen toimiston työpöytien ääressä onkin jo koottu sometiimi kokoon, ja se on hyvä alku. Näihin kanaviin, tällä viikolla, sinä postaat.

Aivan ensimmäiseksi: työ, jota teet, on tärkeää. Sisällöt pitävät yrityksesi näkyvillä, sillä näkyvyydestä on tänä päivänä suorastaan verinen taistelu. Todennäköisesti olet vain vailla tapoja, joilla sisältötyö saadaan aidosti mukaan arkeen.

Vaan tässä se menee metsään. Ajattelemme julkaisemista liikaa kanava edellä. Kun somesormi viuhahtaa omalle kohdalle, vain harvalla on kunnon suunnitelma, johon tukeutua vastuunsa kanssa. “Postaa tällä viikolla jotain faceen”, huutelee kalenteri, mutta aihetta ei ole. Somesisältöjen tekemisestä tulee nopeasti viikosta toiseen selviämistä ja pikaisia kiekauksia sinne tänne.

Tässä vaiheessa moni haluaa palavasti joko heittää läppärin tunkiolle tai ulkoistaa somen. Eikä ihme, koska tällä metodilla sisältöjen tekeminen ja aiheiden keksiminen tuntuu varmasti lähinnä tulipalojen sammuttelulta, kalenteriin sullotulta pakkopullalta ja todennäköisesti myös melko merkityksettömältä. Miksi edes teen sisältöjä?

Aivan ensimmäiseksi: työ, jota teet, on tärkeää. Sisällöt pitävät yrityksesi näkyvillä, sillä näkyvyydestä on tänä päivänä suorastaan verinen taistelu. Todennäköisesti olet vain vailla tapoja, joilla sisältötyö saadaan aidosti mukaan arkeen.

Ota apuun 10 kohdan kaava sisällöntuotantoon

Sisällöntuotannon ei tarvitse olla ahdistavaa näpräilyä. Se voi olla myös mukavaa, kunhan sille resursoidaan aikaa ja aivoja. Ota siis avuksi työkaveri (mielellään useampikin) ja lähde liikkeelle näin:

Kartoita ja tutki

  • 1. Onko teillä jo tarkat kuvaukset kohderyhmistä? Jos on, hienoa. Tutki ne huolellisesti. Jos ei ole, tee kunnon kartoitus. Kaivele kunnolla pohjamutia myöten. Mitä enemmän saat irti, sen parempi. Koiran rotu ja kalsarien väri ei ole liian yksityiskohtaista tietoa (no, ehkä kalsarien väri menee liian pitkälle – koiran rodusta voi kyllä olla hyötyä digimarkkinoinnissa).
  • 2. Selvitä kohderyhmien tarpeet, ajatukset, pelot ja toiveet. Ota tähän työhön mukaan myyjiä, asiakaspalvelijoita, asiakasvastaavia ja mielellään myös kohderyhmien edustajia, ja kysy heiltä, millaisia asioita kohderyhmäsi pohtivat.
  • 3. Kartoita myyjien ja asiakaspalvelijoiden tarpeet. Millaista tietoa he tarvitsevat, mitä heiltä kysytään usein, millainen sisältö auttaisi heitä työssään?

Ideoi ja tarkenna

  • 4. Pohdi aiheita kohderyhmän näkökulmasta: mitä palveluita he käyttävät, millaisista asioista he ovat kiinnostuneita, mitä he haluavat tietää, millaista tietoa he tarvitsevat, mitä he arvostavat.
  • 5. Pohdi aiheita yrityksesi näkökulmasta: mitä haluamme kohderyhmän tietävän, millaisena haluamme heille näyttäytyä, mikä meitä kiinnostaa, millaista tietoa me tarvitsemme.
  • 6. Listaa pohdintojen pohjalta ylös teemoja, joista yrityksesi haluaa puhua ja jotka kiinnostavat kohderyhmiä. Listaa teemojen alle myös aiheita (työotsikko + pieni kuvaus), joista sisältö voidaan tehdä. Tee tämä jokaiselle teemalle, vaikka se tarkoittaisikin vain “Yhteystiedot + Ota yhteyttä”.

Jäsentele ja vastuuta

  • 7. Yhdistä teemat, aiheet, kohderyhmät ja kanavat toisiinsa kohderyhmät kärkenä. Millaisista aiheista tämä kohderyhmä on kiinnostunut ja missä kanavassa kohderyhmä hengailee?
  • 8. Mieti, miten sisältö toteutetaan. Tehdäänkö siitä esimerkiksi lyhyt somevideo, artikkeli verkkosivuille ja jako someen vai ehkä infograafi? Kaiken ei tarvitse olla tekstinä!
  • 9. Kalenteroi aiheet siten, että sisältöä tulee jokaiseen kanavaan tasaisesti. Ota kalenteroinnissa huomioon kohderyhmien painoarvot sekä se, mitä kanavia mikäkin kohderyhmä käyttää.
  • 10. Määritä henkilö, jonka vastuulla toteutus ja julkaisu on. Hän tuottaa sisällön ja on vastuussa siitä, että se julkaistaan sovittuna ajankohtana.

Kaavan hienous perustuu tähän: kun aikaa ja energiaa käytetään tutkimiseen, suunnitteluun ja jäsentelyyn, tarvitaan laadukkaan sisällön toteuttamiseen lopulta vähemmän energiaa ja aikaa. Tärkeintä on, että kukaan ei jää yksin, vaan apua ideointiin ja toteuttamiseen on varmasti saatavilla. Samoin tässä työssä tarvitaan armollisuutta kaikkia kohtaan – jokaiselle sisällölle ei tarvitse antaa 110 % itsestään, vaan joukossa voi vallan mainiosti olla välillä myös hyvin kevyttä, viidessä minuutissa toteutettavaa fiilistelyä.

Sisällöntuotannon ei tarvitse olla ahdistavaa näpräilyä. Se voi olla myös mukavaa, kunhan sille resursoidaan aikaa ja aivoja. 

Ota talteen myös lisävinkit sisällöntuotannon keventämiseen

  • Samaa sisältöä voi hyödyntää monessa eri kanavassa – kunhan muistat tuunata sen kanavakohtaisesti. Esimerkiksi artikkelijakoa et voi postata samalla tavalla Instagramiin kuin Facebookiin, mutta se ei tarkoita, etteikö artikkelia voisi lainkaan hyödyntää instassa.
  • Samaa sisältöä voi pilkkoa ja hyödyntää useita eri kertoja. Tämä on etenkin pidempien sisältöjen hienous. Esimerkiksi asiantuntija-artikkelista voit poimia useita tärkeitä tiedonpalasia ja tehdä niistä omat postauksensa vaikkapa parin kuukauden välein.
  • Samaa sisältöä voi käyttää uudelleen, kunhan edellisestä kerrasta on riittävän pitkä aika. Uudelleen kannattaa käyttää vain sisältöjä, jotka ovat menestyneet. Niitä kannattaa myös vähän tuunata uuteen uskoon, eli copypastettaa ei kannata.
  • Toteuta massatuotantona ja ajasta. Jos jokainen sisältö tehdään erikseen joka viikko, aikaa tulee taatusti kulumaan enemmän. Tee siis massatuotantona niin paljon kuin vain pystyt ja ajasta kaikki mahdollisuuksien mukaan jo etukäteen.

Kirjoittaja: Maria Sumuvuori, strategi, viestinnän ja sisältömarkkinoinnin asiantuntija

Ota yhteyttä