Etkö tiedä, mistä kirjoittaisit? Ota talteen sisältövinkit!

Kiusaako tyhjän paperin ongelma? Pitäisi keksiä juttua yrityksen kanaviin, mutta pää lyö tyhjää? Mussuttaako kriittinen ääni takaraivossasi: “Kuka sitäkään nyt haluaisi katsoa?” Hyviä aiheita voi toisinaan olla vaikea löytää. Meille arkiset asiat eivät välttämättä vaikuta kovin kiinnostavilta, joten ajattelemme, että niillä ei ole muillekaan erityistä arvoa.  

Tärkeintä on aloittaa ja jatkaa sitten säännöllisesti, mielellään suunnitelman pohjalta. Näin saat sisällöstä monipuolista ja pysyt perillä julkaistuista aiheista. Tyhjä näyttökään ei ahdista enää niin paljon, kun aihe on valmiina odottamassa. Mutta mistä niitä aiheita sitten löytää? No, kokosin yhteen viisi erilaista sisältötyyppiä, joilla pääset helposti kiinni sisältöjen tuottamiseen. Ja jos kriittinen ääni päässäsi ei vaikene, muista tämä: jopa videot todella kuraisen maton pesemisestä painepesurilla ovat joillekin parasta viihdettä ikinä. Tarkista vaikka YouTubesta.  

1. Asiakastarinat ja referenssityöt 

Potentiaalisia ostajia kiinnostaa aina, miten yrityksesi suoriutuu töistään ja kohtelee asiakkaitaan. Asiakastarinat ovatkin yksi kiinnostavimmista sisällöistä, ja niitä luetaan toimialaan katsomatta hyvin aktiivisesti. Tyytyväisten asiakkaiden sanat ja referenssityöt tuovat roppakaupalla lisää uskottavuutta, ja niitä voi käyttää todella monipuolisesti markkinoinnissa. Jos yrityksesi siis hoitaa hommansa hyvin, niin teilläkin on varmasti asiakkaita, jotka ovat valmiita kertomaan yhteistyöstänne ja suosittelemaan yritystänne. Päästä heidät ääneen. Jos asiakastarinat kiinnostavat enemmänkin, niin lue lisää täältä. 

2. Kulissien takana ja ihmiset työssään 

Tuote on lähtemässä maailmalle, kenkiin tehdään uudet pohjat, suklaakonvehteja pakataan, robotti hitsaa levyä, trukki sompailee hyllyjen välissä… Nämä ovat asioita, jotka pyörittävät yrityksen arkea, mutta joita asiakas ei välttämättä ikinä näe. Juuri siksi ne ovat mainiota kevyttä sisältöä someen. Juttuihin kannattaa myös aina ottaa joku henkilö mukaan, jos aihe sen vain sallii, sillä ihmiset lisäävät heti mielenkiintoa sisältöjä kohtaan. 

Tyhjä näyttökään ei ahdista enää niin paljon, kun hyvä aihe on valmiina odottamassa.

3. Usein kysytyt kysymykset 

 Tuskin on olemassa yritystä, jonka asiakkailla ei ole ikinä mitään kysyttävää. Hyviä kysymyksiä kannattaakin hyödyntää myös sisällöntuotannossa. Mitä useammin kysymys ponnahtaa esiin, sitä suuremmalla syyllä siitä kannattaa luoda sisältö ja jakaa sitä esimerkiksi somessa. Kun luot kattavan vastauksen blogitekstiksi verkkosivuillesi, säästät myös asiakaspalvelun ja myynnin aikaa, sillä he voivat jakaa kysyjälle lyhyen vastauksen lisäksi linkin myös pidempään juttuun.  

4. Ajankohtaiset asiat 

Tapahtuuko teillä jotain sellaista, joka voisi hitusenkaan kiinnostaa asiakasta, toimittajaa tai henkilökuntaa? Tee siitä päivitys! Pienet ajankohtaiset jutut sopivat mainiosti someen, ja suuremmista kannattaa ehdottomasti luoda teksti verkkosivuille ja jakaa se esimerkiksi uutiskirjeenä sidosryhmille, ehkä myös tiedotteena lehdistölle.  

5. Vinkkiviitoset arkea helpottamaan 

Inbound-markkinoinnin teho perustuu siihen, että yritys tuottaa sisällöillään arvoa asiakkaille jo ennen kuin he edes tietävät olevansa kiinnostuneita palvelusta. Vinkit ovat erinomainen keino tähän. Vinkkiviitosilla tarkoitan tässä yhteydessä niin pieniä, arkisia neuvoja somessa kuin laajempia oppaita ja artikkeleita. Harva osaa esimerkiksi rakentaa talon itse, mutta on kiinnostunut lukemaan, mitä maatyövaiheessa tai talon pohjaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon. Vakuuta potentiaalinen asiakas asiantuntemuksellasi, ja hän tulee luoksesi, kun sen aika on.

Tarvitsetko apua sisältöjen suunnittelussa? 

Olemme auttaneet lukuisia eri toimialoilla toimivia asiakkaitamme löytämään oman äänensä ja tuomaan sen esiin suunnitelmallisen sisällöntuotannon ja viestinnän avulla. Kaipasit sitten apua sisältöjen luomisessa tai kehittämisessä, kysy meiltä apua! 

Kirjoittaja: Maria Sumuvuori, strategi, viestinnän ja sisältömarkkinoinnin asiantuntija

Ota yhteyttä