Google-mainonta

Google-mainonta on yksi yleisimmin käytettyjä digimarkkinoinnin muotoja. Sen etuja ovat monipuoliset mainosmuodot, erinomaiset kohdistusmahdollisuudet ja kustannustehokkuus.

Google-mainonta 2

Miten Google-mainonta toimii?

Google-mainontaa tehdään Googlen mainostyökalun (Google Ads) kautta, jonne on ensin luotava mainostili. Ads-tilille luodaan kampanjat ja mainosryhmät asetuksineen. Asetuksissa määritellään muun muassa se kenelle mainonta kohdistetaan, millä maantieteellisellä alueella mainoksia halutaan näyttää ja paljonko mainontaan laitetaan rahaa. Seuraavaksi tehdään mainokset. Mainosmuodosta riippuen tarvitaan joko pelkkää tekstiä tai tekstiä, kuvia ja mahdollista videomateriaalia. Mainosten sijoittumisesta ja paremmuusjärjestyksestä kilpaillaan niiden mainostajien välillä, jotka haluavat näkyvyyttä samoilla hakusanoilla tai ovat kohdistaneet mainontansa samoille kohderyhmille. Kun mainoskampanjat ovat olleet jonkun aikaa käynnissä, analysoidaan tuloksia ja tehdään tarvittaessa muutoksia joko asetuksiin, mainossisältöihin tai molempiin.

Googlen eri mainosmuodot

Google-mainonta on laaja kokonaisuus ja mainostajalla on käytettävissä monia eri mainosmuotoja. Hakusanamainonta on ehkä tunnetuin Google-mainonnan muoto. Lisäksi Google Adsissä voi tehdä, display-mainontaa, discovery-mainontaa, videomainontaa ja sovellusmainontaa. Uusin mainosmuoto on Performance Max –kampanja (maksimitulokset-kampanja), joka hyödyntää tehokkaasti koneoppimista ja automaatiota. Eri mainosmuotoihin voit tutustua tarkemmin asiantuntija-artikkelissamme Google-mainonta – kaikki mitä sinun tulee tietää Google Ads –markkinonnista.

Google-mainonnan hinta

Google-mainonnan hinta vaihtelee paljon eri toimialojen välillä. Hintaan vaikuttaa toimialan lisäksi myös mainonnan laajuus ja mainospaikoista kilpailevien mainostajien määrä. Pienimuotoisessa mainonnassa alkuun pääsee jopa muutamalla kympillä, mutta hintahaarukan toisessa päässä puhutaan useista tuhansista euroista. Päivässä maksimissaan kuluvan mediabudjetin voi päättää itse.

Sen lisäksi, mitä mainonnasta maksetaan Googlelle, pitää miettiä myös sitä, paljonko mainonnan ylläpito ja jatkuva kehittäminen vie työaikaa, tai mitä Google-mainonnan ulkoistaminen maksaa. Asiaa kannattaa pohtia myös siltä kannalta, paljonko mainonnan tulokset voivat parantua ja miten paljon aikaa säästyy, kun annat mainonnan asiantunteviin käsiin.

Digimarkkinointikumppanin hinnassa huomioidaan sekä mainontaan käytettävä aika että vuosien aikana hankittu asiantuntemus ja erityisosaaminen. Google Ads -ylläpidon hinnat vaihtelevat sen mukaan, paljonko mainosmuotoja halutaan ottaa käyttöön, ja minkä kokoisesta tilistä on kyse. Esimerkiksi laajan verkkokaupan Google Ads -tili on yleensä paljon laajempi kuin sivuston, jossa on muutamia palveluita ja ei ole tarkoitus suoraan myydä mitään, vaan tuottaa esimerkiksi myyntiliidejä. Hintahaarukka Google Ads -ulkoistukseen onkin noin 500 – 3000 €/kk.

Lue lisää Google -mainonnan hinnoittelulogiikasta asiantuntija-artikkelistamme.

Google-mainonnan opas

Digimarkkinoinnin asiantuntijamme tekevät päivittäin tuloksekasta Google-mainontaa lukuisille asiakkaillemme. Jos tarvitset lisää apua Google-mainontaan, lataa oppaamme Lisää B2B-myyntiä Google-mainonnalla tai kysy meiltä lisää!