Miten valita strateginen suunta markkinoinnille?

Jokaisen yrityksen tulisi määritellä top 3 markkinoinnin painopistettä, jotka ohjaavat markkinoinnin strategiaa ja toimenpiteitä. Painopisteitä voit arvioida nappaamalla yrityksesi liiketoimintastrategian eteesi ja tulkitsemalla, mitä markkinoinnin painopisteitä tulisi vahvistaa seuraavan viiden vuoden aikana, jotta strategiakauden aikana päästään asetettuihin tavoitteisiin.  

Valitse näistä top 3 painopistettä strategiseen markkinointiin ja priorisoi ne 

  1. Tunnettuuden lisääminen  

Kun tavoitteesi on tunnettuuden rakentaminen ja yrityksen position kehittäminen, sitoudut arvokkaan ja kiinnostavan brändin kehittämiseen pitkällä aikavälillä. Tämä työ auttaa yritystäsi erottautumaan kilpailijoista ja vahvistamaan yrityksen omaa identiteettiä. Tunnettuuden lisäämiseen vaaditaan erityisen tarkkoja valintoja ja pitkäjänteistä työtä, minkä vuoksi se on yksi tärkeimmistä painopisteistä. Onnistuakseen se vaatii sitoutumista, investointeja ja jatkuvaa kehittämistä.  

  1. Ajatusjohtajuuden rakentaminen  

Yhä useamman yrityksen agendalla on tunnistaa vahvuudet, joiden avulla nousta oman alan auktoriteetiksi, puheen ja toiminnan suuntaajaksi. Tyypillisesti tavoitteeseen linkittyy myös yrityksen asiantuntijoiden henkilöbrändin kehittäminen ja hyödyntäminen. Ajatusjohtajuuteen panostaminen on erityisen hedelmällistä aloilla, joilla innovaatioiden ja tietotyöläisten rooli on suuri. Tällöin ajatusjohtajuuteen riittää ammennettavaa, ja markkinointi voi tukea asiantuntijuuden esille tuomista monella tavalla.  

  1. Asiakaslähtöisyyden kehittäminen 

Asiakasymmärryksen kerääminen on asiakaslähtöisen markkinoinnin perusta. Markkinoinnin tehtävä on tulkita muuttuvaa ostokäyttäytymistä, tunnistaa ja tulkita asiakkaiden tarpeita sekä löytää tapoja auttaa ja palvella heitä markkinoinnin keinoin. Hyvä strategia muuttaa organisaatiolähtöisen ajattelun asiakkaan arvoja korostavaksi. Asiakasprofiilien, persoonien ja kohderyhmien valinta on avainasemassa asiakaslähtöisen markkinoinnin onnistumisessa. 

  1. Kasvun ja myynnin tukeminen 

Varmasti yksi tyypillisimmistä painopisteistä on myynnin ja kasvun tukeminen markkinoinnin avulla. Tällöin liiketoiminnan kasvutavoitteita tukevia toimenpiteitä kohdennetaan halutuille kohderyhmille tai liiketoiminta-alueille. Liidien kerääminen ja nurturointi auttavat konkretisoimaan kasvun ja osoittavat parhaimmillaan myös markkinoinnin tuloksellisuutta. Tämä vaatiikin markkinoinnilta ja myynniltä aktiivista ja vahvaa yhteispeliä.  

  1. Asiakaskokemuksen parantaminen 

Uuden asiakkaan hankkiminen on aina vaikeampaa ja kalliimpaa kuin nykyisistä asiakkaista huolehtiminen. Markkinoinnin avulla voidaan paitsi palvella myös olemassa olevia asiakkaita myös tukea myyntiä lisämyynnin tekemisessä. Asiakaspolkujen ja asiakkaiden tiedontarpeiden määritteleminen antavat vahvan pohjan esimerkiksi sisällöille, jotka tarjoavat asiakkaillesi oikeaa tukea oikeaan aikaan. Tyytyväiset asiakkaat pitävät huolen siitä, että markkinointiin investoidut eurot maksavat itsensä takaisin.  

  1. Vastuullisuusviestien kirkastaminen 

Vastuullisuuteen liittyvät viestit valuvat yhä useammin markkinoinnin tehtäväksi. Vastuullisuusviestejä ja -lupauksia kirkastamalla voidaan tehdä arvoa tuottavaa vastuullisuusmarkkinointia, joka on linjassa yrityksesi arvojen, vahvuuksien, toimintatapojen ja asiakastarpeiden kanssa. Tee vastuullisuudesta kilpailuetusi ja vältä viherpesun leimaa kertomalla yrityksen liiketoiminnan ytimessä tehdyistä päätöksistä ja toimenpiteistä, joilla on vaikutusta yhteiskuntaan ja asiakkaasi saamaan hyötyyn. 

  1. Työnantajamielikuvan kehittäminen 

Kilpailu osaavista työntekijöistä kiihtyy – oletko valmis kohtaamaan haasten? Tulevaisuuden osaajien houkuttelu ja olemassa olevan henkilöstön sitouttaminen on yhä kriittisempää yrityksille. Markkinoinnin avulla voit rakentaa kiinnostavaa työnantajamielikuvaa ja herättää mielenkiintoa yritystäsi kohtaan. Vaikka tämän painopisteen kehittämisessä auttaa yleensä myös yrityksen tunnettuuden rakentaminen, on painopiste kuitenkin selvästi juuri työntekijöiden houkuttelemisessa.  

Markkinoinnin strategisten painopisteiden valinta auttaa tavoitteiden asettamisessa 

Kun painopisteet on valittu, aseta tavoitteet ja määrittele, miten näitä tavoitteita jatkossa seuraatte ja mittaatte. Painopisteiden avulla markkinoinnin strateginen suunnittelu saa toivotun fokuksen, lähdit sitten suunnittelemaan koko yrityksen laajuista markkinointistrategiaa, tekemään brändistrategiaa tai kirkastamaan sisältöstrategiaa. 

Mistä liikkeelle markkinoinnin strategisessa suunnittelussa?  

Lue, miten Outokumpu rakentaa suunnitelmallisesti sisältöpolkuja

Aiheeseen liittyvää:

Ota yhteyttä