Innostus liiketoimintojen kehittämiseen markkinoinnin kautta toi Mirellan Myynninmaailmalle
Kuka olet? Mikä on ydinosaamistasi?
Olen Mirella Torkko, juuri tamperelaistunut Myynninmaailman asiakkuuspäällikkö. Juureni ovat Pohjanmaalla ja opintoni kävin tekemässä Keski-Suomessa. Veri veti kuitenkin Tampereelle, koska täällä yhdistyy niin kivasti isomman kaupungin kulttuuririennot sekä kaupunkia ympäröivät luontomahdollisuudet.
Asiakkuuspäällikkönä pidän huolen siitä, että kaikenkokoiset yritykset saavat tarpeisiinsa räätälöidyt markkinointiratkaisut. Ydinosaamiseni liittyy vahvasti ratkaisukeskeisyyteen ja sinnikkyyteen. Minulle on jo kotona opetettu, että ongelmat pitää nähdä myös mahdollisuuksina ja aina on jotain, mitä voidaan tehdä asian hyväksi – ei jäädä tuleen makaamaan.
Asiakkaiden parissa nautin eniten siitä, että pääsen omalla asiantuntijuudellani tarjoamaan ongelmiin ratkaisuja, joiden avulla liiketoiminta kasvaa, kehittyy ja yrityksen työmäärä markkinoinnin parissa kevenee.
Mitä olet tehnyt aiemmin työurallasi?
Työssäni tykkään olla ihmisten parissa ja saan aidosti energiaa siitä, kun pääsen kohtaamaan erilaisia asiantuntijoita sekä käymään mielenkiintoisia keskusteluja eri toimialojen edustajien kanssa. Olen työskennellyt pitkään asiakaspalvelun ja myynnin parissa ensin B2C-puolella, josta siirryin markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen pariin B2B -puolelle.
Olen vastannut itsenäisesti B2B-yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä. Se opetti ymmärtämään, miltä markkinoinnin maailma näyttää pöydän toiselta puolelta katsottuna ja miten laaja kenttä nyky-yrityksellä on markkinoinnin saralla huomioitavana.
Haluan aina pysyä ajankohtaisten trendien mukana ja seuraan jatkuvasti mitä maailmalla tapahtuu markkinoinnissa. Ennen Myynninmaailmalle siirtymistä työskentelin markkinointitoimistossa asiakkuusvastaavana vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Sain työstä erittäin laaja-alaisen katsauksen tämänhetkisiin tehokkaimpiin tapoihin tehdä näkyviä ja mitattavia tuloksia markkinoinnin avulla.
Miksi päädyit Myynninmaailmalle?
Myynninmaailma oli itselle tuttu Ilkka Group -organisaation kautta. Minulle oli tullut sellainen kuva, että täällä on asiantunteva tekemisen meininki, mutta ilman turhaa pönötystä. Omiin arvoihini istuu se, että ollaan ihminen ihmiselle ja tehdään asiat vielä vähän paremmin, kun mitä on sovittu.
Näin että mymalaisena saan tutustua monipuolisesti eri aloihin ja erilaisiin myynti- ja markkinointikäytänteisiin sekä oppia ja kehittyä muiden huippuasiantuntijoiden tiimissä. Lisäksi koen, että pääsen nyt hyödyntämään kansainvälisen viestintään ja johtamiseen keskittyneitä opintojani keskustellessani kansainväliseen kasvuun tähtäävien yritysten kanssa.
Miten kasvatat asiakkaidesi myyntiä työlläsi?
Työssäni pääsen paneutumaan asiakkaideni liiketoimintaan ja katsomaan myyntiin vaikuttavia tekijöitä erilaisin silmin kuin yrityksen sisältä. Kuuntelen aina yritysten omia toiveita ja haasteita sekä tarjoan uusia ideoita ja näkökulmia myynnin edistämiseen.
Minulle on tärkeintä, että asiakkaille tulee olo, että heidän tarpeitaan on ymmärretty ja että tarjoamamme ratkaisut on mietitty heidän liiketoiminta-alansa, tavoitteet ja strategiset painopisteet huomioiden.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Vapaa-ajalla aikani kuluu pitkälti energisten koirieni Åsa-huskyn ja Untamo-samojedin kanssa luonnossa liikkuessa sekä muun muuassa Canicross-harrastuksen parissa. Treenailen myös ensimmäiseen täyspitkään maratoniin. Lisäksi vedän noin 30 hengen lukupiiriä ja tykkään rentoutua neulomisen, kirjan tai tarinavetoisen videopelin parissa.
TOP 5 -osaamisalueet
- Markkinoinnin trendit
- Somemarkkinoinnin kompastuskivet
- Vaikuttajamarkkinointi ja sisällöntuotanto
- Koirankarvojen siivous
- Sudokut