Markkinoinnin strateginen suunnittelu

Strateginen markkinoinnin suunnittelu on pitkän aikavälin suunnitelma, joka auttaa markkinoinnin suuntaviivojen asettamisessa. Taktisempi suunnittelu puolestaan ohjaa käytännön toimenpiteitä ja on konkreettisempi suunnitelma tehtävistä toimenpiteistä.

Strategisen markkinoinnin suunnitelmat antavat suuntaviivat vuosiksi

Markkinoinnin strategiat ovat usein linjassa keskenään ja täydentävät toinen toistaan. Niiden tarkoitus on muodostaa syvällinen pitkän aikavälin suunta markkinoinnille ja viestinnälle, jotta markkinointi on linjassa yrityksen strategian kanssa. Strategiat on järkevää uusia esimerkiksi strategian uudistumisen yhteydessä tai noin 3-5 vuoden välein.

Brändistrategia

Brändistrategia on suunnitelma, jonka avulla yritys rakentaa ja hallitsee omaa brändiään ja auttaa erottumaan kilpailijoistaan. Brändistrategia ottaa usein kantaa esimerkiksi siihen, minkälaisia kokemuksia ja tunteita yritys haluaa kohderyhmilleen välittää ja miten yritys kertoo vahvuuksistaan ja osoittaa identiteettiään visuaalisin keinoin. Brändistrategian avulla yritys luo pitkäaikaisia suunnitelmia brändin kehittämiseksi ja sen viestimiseksi kohderyhmille.

Viestintästrategia

Viestintästrategia puolestaan keskittyy yrityksen viestinnän suunnitteluun ja siinä määritellään kaikki viestintäkanavat. Viestintästrategian avulla yritys määrittelee, miten se haluaa viestiä kohderyhmilleen omasta tekemisestään, ja mitkä ovat esimerkiksi määritellyt pääviestit. Viestintästrategia on usein osa brändistrategiaa.  

Markkinointistrategia

Markkinointistrategia keskittyy yrityksen markkinoinnin suunnitteluun ja sen avulla määritellään, miten yritys saavuttaa liiketoiminnalliset tavoitteensa ja luo arvoa asiakkaille. Markkinointistrategian avulla voidaan määritellä haluttu positio, miten tuotteita ja palveluita markkinoidaan ja miten erottaudutaan kilpailijoista.

Sisältöstrategia

Sisältöstrategia on liiketoiminnan tavoitteista ja asiakasymmärryksestä kiteytynyt näkemys siitä, minkälaisia asiakaspersoonia tai ostajapersoonia yritykselläsi on, minkälaisia ostopolut ovat ja minkälaisilla sisältöaiheilla ja sisältölajeilla heitä palvellaan asiakaslähtöisesti.  Sisältöstrategiassa määritellään ostajapersoonat, sisältöpolut ja sisältöjen jakelu eri kanavissa. 

 

Taktisen markkinoinnin suunnitelmat helpottavat arkea

Taktisemmat suunnitelmat auttavat markkinoinnin tekijöitä kohti konkretiaa. Niiden avulla jalkautat, aikataulutat ja resursoit tehtyjä strategisia suunnitelmia. Taktisten suunnitelmien on tarkoitus olla jatkuvasti päivittyviä arjen suunnitteluun soveltuvia materiaaleja, jotka ovat voimassa maksimissaan vuoden kerrallaan.

Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma on markkinoinnin toimenpiteiden suunnitelma, joka kattaa yrityksen markkinointitoimenpiteet esimerkiksi vuodeksi kerrallaan. Se sisältää yksityiskohtaiset tiedot markkinointistrategian toteuttamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Markkinointisuunnitelma määrittelee markkinointibudjetin, tarkentaa kohderyhmät, markkinointikanavat ja -toimenpiteet sekä seurantamenetelmät tavoitteiden toteutumisesta. 

Lanseeraussuunnitelma

Lanseeraussuunnitelma keskittyy uuden tuotteen, palvelun tai kampanjan onnistuneeseen lanseeraukseen markkinoille tai jopa uuteen kohdemaahan. Lanseeraussuunnitelma toimii ikään kuin pienimuotoisena markkinointisuunnitelmana. 

Kampanjasuunnitelma

Kampanjasuunnitelma toimii yksittäisen markkinointikampanjan suunnitteluun, toteuttamiseen ja aikatauluttamiseen. Se sisältää kampanjan tavoitteet, tarkan kohderyhmät, budjetin, viestinnän ja markkinointitoimenpiteet sekä aikataulun. Kampanjasuunnitelma auttaa yritystä saavuttamaan lyhytaikaisia markkinointitavoitteita ja luomaan vaikuttavan kampanjan.  

Kanavasuunnitelma

Kanavasuunnitelma keskittyy markkinointikanavien valintaan ja käyttöön. Se määrittelee, mitkä kanavat ovat tehokkaimpia tavoittamaan kohderyhmät ja viestimään yrityksen tarjonnasta. Kanavasuunnitelma sisältää myös tietoa kanavien käytöstä, budjetista ja resursseista. 

Sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelman avulla konkretisoidaan, minkälaista sisältöä tuotetaan kustakin aiheesta eri kohderyhmille ja eri ostopolun vaiheisiin. Se määrittelee myös sisällön jakelukanavat, aikataulut ja resurssit. Sisältösuunnitelma auttaa yritystä pitämään sisällön tuotannon johdonmukaisena ja tehokkaana. 

Ota yhteyttä