3 syytä, miksi menestyvät kasvuyritykset panostavat rahaa markkinointiin

Valtaosaa suomalaisista kasvuyrityksistä yhdistää perinteisiä kilpailijoitaan suurempi markkinointibudjetti. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta varsinkin perinteisillä toimialoilla kasvaminen vaatii myös reipasta rahallista panostusta markkinointiin. Jos päätyönäsi on kamppailla alati pienenevän markkinointibudjetin kanssa, niin tässä kasvun ja markkinoinnin liittoa avattuna vielä kolmen ydinkohdan kautta:

1. Kasvu on riippuvainen asiakkaista, jotka eivät vielä tunne sinua

Vakiintuneen yrityksen kannattaa varsin usein hakea kasvu nykyisiä asiakkuuksia kasvattamalla tai luottamalla tunnettuuden kautta syntyvään luonnolliseen kysyntään. Kasvuyrityksen tapauksessa kumpikin näistä strategioista jää valitettavan usein tyngäksi. Asiakkaat on siis haettava yrityksistä, jotka eivät ole vielä kuulleet sinusta sanaakaan. Tästä syystä fiksu kasvuyritys panostaa rutkastikin rahaa myyntiliidien tai tilausten tuottamiseen, mutta vain mikäli tulokset saadaan mitattua ja todennettua. Kasvuyrityksellä kun ei pääsääntöisesti ole varaa hukata rahaa pelkkään tunnettuuden rakentamiseen.

Jos markkinointi kerran kannattaa, niin miksi perinteinen yritys ei sitten sitä tee? Syy on yksinkertainen: Kaupan käydessä vakiomäärän vuodesta toiseen, ei markkinoinnin puuttumista huomata kasvun hidastumisena. Kunnollisen kasvutavoitteen myötä markkinointikin alkaa taas kiinnostaa.

Kunnollisen kasvutavoitteen myötä markkinointikin alkaa taas kiinnostaa.

Mitä sinun yrityksesi saisi aikaiseksi sijoittamalla vaikkapa 60 000 euroa vuodessa markkinointiin? Kokeile ja mittaa!

2. Sisältömarkkinoinnin maailmassa suurin kustannus on sisällön luominen

Yhä useampi kasvuyritys luottaa sisältömarkkinoinnin voimaan. Asiakasta kiinnostavilla ja rahanarvoisilla sisällöillä pyritään pääsemään vähintään haastajana mukaan asiakkaan ostoprosessiin. Varsin usein sisällöt pyritään saamaan asiakkaan käsiin sosiaalisen median kanavissa, perinteisen median kautta tai Googlen armollisella avustuksella. Omaa työpanostaan arvostava kasvuyrittäjä ymmärtää sen, että puolikkaan työpäivän käyttäminen vaikkapa videoblogin käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, leikkaamiseen ja viimeistelyyn vastaa satojen tai tuhansien eurojen työtä. Tästä syystä menestyvä kasvuyrittäjä usein myös ymmärtää panostaa vähintään vastaavan summan myös sisällön saattamiseksi mahdollisimman monelle tulevalle asiakkaalleen. Ei pelkästään Facebook-sivusta tykänneille kavereilleen.

3. Myyjä ei ehdi joka paikkaan

Kasvuyrittäjä ei yleensä ehdi, tai edes halua ehtiä, jokaisen potentiaalisen asiakkaan luo. Juuri tästä syystä monelle kasvuyritykselle elintärkeässä skaalautuvuudessa on kyse. Kauppa pitää yhä useammin saada tehtyä ilman jalkatyötä. Osa kasvuyrityksistä sijoittaakin myyjän palkan suoraan markkinointiin – ja vieläpä aika usein paremmin tuloksin. Tehokkaasti käytetyt markkinointieurot tuottavat usein piirimyyjää paremman tuloksen ja usein huomattavasti helpommin. Kasvuyritys saa unohtaa kylmäkäyntien lisäksi rekrytointiongelmat, sairauslomat, työpaikanvaihdot ja muut myyjäverkoston kasvattamiseen liittyvät haasteet.

Mitä sinun yrityksesi saisi aikaiseksi sijoittamalla keskivertomyyjän vuosikustannuksen, vaikkapa 60 000 euroa vuodessa, markkinointiin? Kokeile ja mittaa!

Aiheeseen liittyvää:

Ota yhteyttä