Markkinoinnin ulkoistaminen vai sisäiseen osaamiseen panostaminen – miten löytää tasapaino?
Et ole yksin – monet yritykset kamppailevat sen kanssa, pitäisikö markkinointia ulkoistaa osittain tai kokonaan vai kannattaisiko kehittää ja sitoa sisäistä osaamista ja resursseja. Kumpi on tehokkaampaa ja tuottaa parhaiten tuloksia? Mikä on kustannustehokkain ratkaisu? Mikä sopii yrityksen kasvun erilaisiin vaiheisiin ja asetettuihin kasvutavoitteisiin? Minkälaista osaamista oikeastaan tarvitaan?
Kilpailu kovenee monilla aloilla B2B-toimialat mukaan luettuna. Samalla kovenevat myös markkinoinnin vaatimukset, eikä yhden markkinoinnin osa-alueen hallitseminen enää riitä. Markkinoinnilta odotetaan lukuisia eri asioita, kuten entistä kovempia ja mitattavampia tuloksia, ratkaisuja asiakaskokemuksen rakentamiseen, ymmärrystä markkinoinnin alati muuttuvista ratkaisuista ja teknologioista sekä tietysti luovuutta, visuaalisuutta ja ketteryyttä. Tämä haastaa yrityksiä panostusten kohdentamisessa myös resurssien ja osaamisen osalta.
Kokosin alle näkökulmia markkinoinnin ulkoistuksesta verrattuna sisäiseen panostukseen, jotta voisit tehdä perusteltuja päätöksiä yrityksesi kasvutavoitteiden tueksi.
Kustannukset
- Ulkoistettu markkinointikumppani voi usein olla kustannustehokkaampi valinta. Pitkäaikaisten työsuhteiden sijaan kustannukset perustuvat projektiin, kampanjaan tai useimmiten ennalta budjetoituun kokonaisuuteen. Markkinoinnin asiantuntijan mediaanipalkka (2024) on Suomessa 3 475 €/kuukaudessa. Täysin työllistetty ammattilainen maksaa yritykselle sivukuluineen yli 40 t€ vuodessa.
- Ammattitaitoisen markkinointiosaajan palkkaaminen vaatii investointeja henkilöstöön, mikä voi olla kallista erityisesti silloin, kun tarvitaan laaja-alaista tai monipuolista osaamista. Yksi henkilö osaa harvoin kaikkea tai ainakaan hän ei ehdi kaikkea tekemään. Kasvutavoitteista ja yrityksen kasvun vaiheesta riippuen on hyvä miettiä, mihin osaamisalueisiin erityisesti tarvitaan sisäistä osaamista.
- Hyvä markkinointikumppani avaa selkeästi kaikki kustannukset ennen päätöksentekoa ja osaa myös ennakoida näitä. Markkinointikumppanilta voit valita palvelut aina yrityksesi tarpeen ja budjetin mukaisesti, tällöin maksat vain tarvitsemastasi työstä.
- Markkinointiala kehittyy valtavaa vauhtia. Henkilöstön jatkuva kouluttaminen vaatii aikaa ja rahaa. Tähän on syytä varautua ja tehdä jokaiselle osaajalle oma oppimissuunnitelmansa.
Asiantuntemus ja osaaminen
- Hyvä markkinointikumppani antaa käyttöösi kokonaisen asiantuntijatiimin, jossa on tarvitsemaasi erikoisosaamista eri markkinointialueilta (esim. SEO, sisältömarkkinointi, analytiikka). Markkinointikumppanin on pysyttävä ajan tasalla alan uusimmista trendeistä ja teknologioista. Näin ollen osaamiseen panostetaan jatkuvasti.
- Talon sisäinen tiimi tuntee varmasti parhaiten ja syvällisimmin yrityksenne brändin ja kulttuurin. Oman tiimin kanssa onkin mahdollista kehittää markkinointia jatkuvasti ja pitkäjänteisesti yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti muun arjen lomassa.
Markkinointikumppani taas voi tarjota strategiseen kehittämiseen sellaista osaamista, resurssia ja näkökulmia, mitä yrityksestänne ei löydy.
Resurssit ja joustavuus
- Markkinointikumppani mahdollistaa nopean reagoinnin markkinamuutoksiin ja uusien projektien käynnistämisen. Tämä auttaa sinua säästämään aikaa yrityksesi ydinliiketoiminnalle. Yrityksen sisäiset resurssit voivat keskittyä ydinliiketoimintaan tai kehittämiseen, kun markkinointi on ulkoistettu.
Sisäinen tiimi on henkilöstötilanteen mukaan käytettävissä nopeasti ja ilman ulkopuolisia aikataulupaineita ja yrityksellä on täydellinen kontrolli markkinointiprosesseista ja päätöksenteosta. - Markkinoinnin johtaminen on aina omissa käsissäsi. Sisäisen markkinointitiimin kanssa kannat yksin vastuun siitä, että tavoitteita kohti kuljetaan oikein askelin. Markkinointikumppanin kanssa työskennellessä vastuu on edelleen sinulla, mutta saat siihen halutessasi myös tukea.
- Brändinhallinta on usein tietyllä tapaa helpompaa sisäisen tiimin kanssa. Ulkoisen kumppanin kanssa työskentely vaatii näkemystä ja osaamista brändityön johtamiseen.
Kumppani tuo ulkopuolista näkökulmaa ja oivallat brändityöstä asioita, joita sisältäpäin ei välttämättä näe.
Innovaatio ja luovuus
- Markkinointikumppani voi tuoda uusia ideoita ja innovaatioita, joita ei ehkä sisäisesti osattaisi harkita. Kokonaisvaltainen kumppani usein myös haastaa yritystä osa-alueissa, joita ei ole vielä edes ehditty pohtimaan.
- Kumppanit työskentelevät monenlaisten yritysten ja toimialojen kanssa, mikä antaa heille laajan näkemyksen erilaisista markkinointistrategioista ja kokemusta erilaisten kokeilujen sekä mittaamisen kautta.
- Sisäinen tiimi voi olla hyvin sitoutunut brändiin ja sen pitkän aikavälin kehittämiseen. Sisäisellä tiimillä on myös tietynlainen luova vapaus ja he voivat vapaasti kehittää brändille räätälöityjä ratkaisuja ilman ulkopuolisia rajoituksia.
Riskienhallinta ja tavoitteellisuus
- Ulkoistamalla voit jakaa onnistumiseen liittyvän riskin kumppanin kanssa. Ulkoistetulta kumppanilta on myös usein nopeammin saatavilla uutta osaamista, kuin itse rekrytoimalla.
Sisäinen markkinointitiimi voi puolestaan reagoida nopeasti ja suoraan mahdollisiin kriisitilanteisiin. Yritys myös omistaa koko markkinointiprosessin ja voi hallita riskejä sisäisesti. - Kumppanuus perustuu sopimuksiin, joissa määritellään selkeät tavoitteet ja odotukset. Useimmiten myös mittaaminen ja markkinoinnin raportointi ottaa merkittäviä ryhtiliikkeitä.
Ennen lopullista ratkaisua on tärkeää, että käyt huolellista pohdintaa ja teet valinnat yrityksellesi tärkeiden painopisteiden kautta.
Ulkoistettu
+ Kustannustehokkuus
+ Monipuolinen asiantuntemus
+ Joustavuus ja nopea reagointi
+ Ulkopuolinen näkökulma ja ideat
+ Riskin jakaminen ja mittaaminen
Sisäinen
+ Pitkän aikavälin kehittäminen
+ Syvä yritystuntemus
+ Täysi kontrolli
+ Brändiuskollisuus
+ Täysi omistajuus ja kriisinhallinta
Vaihtoehtojen väliltä valitseminen voi tuntua haastavalta. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat edut ja haasteet. Paras ratkaisu riippuu kuitenkin aina yrityksesi tilanteesta, tarpeista ja tavoitteista. On sanomattakin selvää, että tietyissä kasvun vaiheissa yrityksen on hyvä miettiä omaan osaamiseen panostuksia. Samaan aikaan on olemassa markkinoinnin alueita, joiden ulkoistaminen on suhteellisen helppoa ja kustannustehokasta.
Markkinoinnin ulkoistaminen voi tuoda merkittäviä etuja, kun se tehdään oikein ja kohdistuu oikeisiin osa-alueisiin. Tärkeintä on löytää markkinointikumppani, joka sitoutuu yrityksesi tarpeisiin ja tavoitteisiin. Toimivalla yhteistyöllä markkinointikumppanin kanssa autat yritystäsi vapauttamaan resursseja ja parhaassa tapauksessa saavuttamaan kilpailuetua muuttuvassa markkinatilanteessa.
Jos huomaat pohtivasi markkinointikumppanin etsimistä tai sitä, mitä markkinoinnin ja viestinnän osa-alueita juuri sinun yrityksesi olisi järkevintä ulkoistaa, ota yhteyttä!