Miksi B2B-yrityksen kannattaa lähettää uutiskirjeitä?
Uusia viestintäkanavia syntyy jatkuvasti. Toiset otetaan käyttöön maailmanlaajuisesti, toiset kuolevat pois yhtä nopeasti kuin syntyivätkin. Mutta yksi viestintäkanava pysyy vuodesta toiseen. Nimittäin sähköposti.
Tiesitkö, että sähköposti on edelleen maailman yleisin ja käytetyin viestintäväline? Eikä loppua näy. Statistan mukaan vuoteen 2023 mennessä meillä on jo lähes 4,4 miljardia sähköpostinkäyttäjää maailmanlaajuisesti. B2B-markkinoijan ei siis kannata jättää sähköpostimarkkinointia, erityisesti uutiskirjeitä, huomioimatta markkinointistrategiassaan.
Listasin blogikirjoitukseen viisi tärkeintä syytä, miksi jokaisen B2B-yrityksen kannattaa tehdä uutiskirjeviestintää.
1. Hyödynnä vastaanottajien suosimaa viestintävälinettä
Ihmiset janoavat yrityksiltä entistä henkilökohtaisempaa viestintää, ja mikä onkaan parempi tapa lähestyä asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita, kuin tarjota heille mielenkiintoista sisältöä oman henkilökohtaisen viestintäkanavan kautta. Tämän lisäksi, sähköposti on vastaanottajien suosima viestintäkanava. Tutkimusten mukaan jopa yli 70 % ihmisistä haluaa vastaanottaa yritysten viestintää nimenomaan sähköpostin välityksellä (MarketingSherpa).
2. Pidä yrityksesi brändi mielessä
Säännöllisesti sähköpostiin putkahtava uutiskirje on mitä mainion brändiviestinnän väline. Jo uutiskirjeen lähettäjänimi ja otsikko muistuttavat yrityksestäsi. Vaikka jokainen vastaanottaja ei lukisi uutiskirjettäsi alusta loppuun tai klikkaisi kaikkia linkkejä, se ei haittaa. Tasapainoisella ja positiivista tunnelmaa välittävällä uutiskirjeellä pysyt vastaanottajien ajatuksissa, ja varmistat, että brändisi on ensimmäisenä mielessä, kun toimialasi palveluita tarvitaan.
3. Kasvata luottamusta, vahvista asiantuntijuuttasi
Monipuolinen uutiskirje, joka sisältää hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa, vahvistaa asemaasi oman alasi asiantuntijana. Muista, ettei B2B-uutiskirjeen rooli ole tyrkyttää tai myydä yksipuolisesti yrityksesi tuotteita ja palveluita, vaan opastaa, auttaa ja neuvoa. Voit kertoa yrityksesi tarjoomasta hyötyjen kautta – miten tuotteesi ja palvelusi voivat auttaa vastaanottajaa? Tai vaikkapa tarjoamalla näkökulmia toimialasi uusimpiin tutkimuksiin ja alan viimeaikaisiin trendeihin. Mitä hyödyllisemmäksi asiakkaat kokevat uutiskirjeesi sisällöt, sitä enemmän he luottavat myös yritykseesi ja kääntyvät sinun puoleesi, kun on tarve.
4. Toimiva kanava sekä uusasiakashankintaan että asiakassuhteiden ylläpitoon
Jopa 80 % bisnesalan ammattilaisista uskoo, että sähköpostimarkkinoinnilla on vaikutusta asiakassuhteen ylläpitämiseen (HubSpot). Uutiskirjeviestintä onkin mainio väline yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa: henkilökohtainen, mutta ei liian päällekäyvä, ja hyvin suunniteltuna ja toteutettuna asiakkaalle hyödyllinen. Uutiskirjeviestinnän arvoa ei kannata jättää huomiotta myöskään uusasiakashankinnassa. Uutiskirjeet ovat kustannustehokas kanava esitellä yrityksesi tavoitteita tukevaa sisältöä potentiaalisille asiakkaille. Samalla kasvatat luottamusta ja brändimielikuvaa, joka muistetaan.
5. Opi asiakkaistasi enemmän
Digitaalisena viestintävälineenä uutiskirjeen tuloksia pääsee seuraamaan lähetyksen jälkeen reaaliajassa. Kuinka moni uutiskirjeesi avaa ja kuinka moni klikkaa? Entä kuinka kauan vastaanottajat viihtyvät uutiskirjeesi parissa? Optimaalisin tilanne on silloin, kun uutiskirjeesi lähtevät matkaan samasta järjestelmästä, kuin missä ovat kontaktiesikin tiedot. B2B-yrityksen kannattaakin käyttää yhtä järjestelmää, jossa on yhdistettynä sekä CRM että uutiskirjeiden lähetys. Näin pääset seuraamaan yksittäisen vastaanottajan tietoja tarkemmin. Onko hän avannut uutiskirjeesi aiemmin? Millaisista sisällöistä hän on kiinnostunut? Miten yritykseni voi auttaa juuri häntä?
Kiinnostaako uutiskirjeviestintä? Lataa tästä B2B-yrityksen opas toimivaan uutiskirjeeseen >
Avainsanat: b2b-markkinointi, sisältömarkkinointi, viestintä, oppaat