Ota LinkedInin uusimmat trendit haltuun – 5 vinkkiä säväyttävän sisällön luomiseen

1. Luo tunteita

Tunteisiin vetoava sisältö trendaa nyt myös LinkedInissä. LinkedIniä on perinteisesti pidetty pelkän asiasisällön alustana, mutta tilanne on viimeistään nyt muuttunut. HubSpotin tutkimusten mukaan tunteisiin vetoavalla sisällöllä ja mainoksilla saadaan nyt myös LinkedInissä enemmän tuottoa – myös B2B-ostajat ovat ihmisiä, joihin vetoaa tunteet samaan tapaan kuin yksityisiin kuluttajiinkin. 64 prosenttia ostajista ovatkin valmiita maksamaan enemmän brändistä, johon he tuntevat henkilökohtaista yhteyttä, joten keskity emotionaalisen siteen luomiseen jakamalla tunteita.

Tunteisiin vetoavan sisällön luominen ei kuitenkaan vaadi väkisin väännettyjä nyyhkytarinoita. Emotionaalisen siteen luomiseksi riittää, että yleisölle annetaan jotain aitoa ja samaistuttavaa tarttumapintaa – tuo brändisi inhimillisyys esiin esimerkiksi huumorilla ja persoonallisilla tarinoilla. Asiakkaat arvostavat myös tunnetta siitä, että yritys kuuntelee ja ymmärtää heitä. Sitoudu siis yleisöösi viestimällä, että olet heidän kanssaan samassa tilanteessa ja ymmärrät heidän kokemiansa ongelmia.

2. Ole omalaatuinen

Panosta erottuvaan ja omalaatuiseen visuaaliseen brändiin. Kaiken yrityksen tuottaman sisällön pitäisi olla helposti yhdistettävissä brändiin, joten ylläpidä yhtenäistä ilmettä kaikessa LinkedIn-sisällössä ja -mainonnassa. Yhdenmukaisella logolla, hahmoilla, väreillä ja ikoneilla on tärkeä rooli oman tunnistettavuuden rakentamisessa. Luo siis brändillesi erottuva, omalaatuinen ja sisällössä helposti toistettava ilme.

HubSpotin mukaan LinkedInin käyttäjät eivät todennäköisesti kuluta sisältöä vain lineaarisesti ylhäältä alas, joten erottuvan sisällön merkitys korostuu. Ensimmäinen asia, johon käyttäjät kiinnittävät huomionsa alustalla ovat kuvat – panosta siis aina laadukkaisiin ja kiinnostaviin kuviin ja pidä tekstiosuus lyhyenä.

3. Toimi henkilökohtaisella tasolla

Brändisi henkilökohtaisista eduista viestiminen asiakkaille luo HubSpotin mukaan jopa kolme kertaa vahvempaa sitoutumista asiakkaisiin. Pyri siis tuomaan sisällössäsi esille asiakkaiden kohtaamat ongelmat ratkaisujen kera. ”Brändi auttaa minua saavuttamaan tavoitteeni” tai ”brändi tekee elämästäni tarkoituksellisempaa” ovat esimerkkejä tunteista, joita haluat asiakkaissasi herättää. Edistääksesi henkilökohtaisen siteen syntymistä asiakkaaseen pyri olemaan viestinnässä vakuuttava ja ytimekäs. Erityisesti toimintaan ohjaavan CTA-pisteen on oltava selkeä ja se voi tekstin lisäksi löytyä kuvastakin. LinkedInissä vahvat CTA:t menevät suoraan asiaan, kutsuvat yleisöä ja ovat ihanteellisesti vain yhden lauseen pituisia.

Tekstin kohdentaminen suoraan vastaanottajalle kiinnittää tehokkaasti kohdeyleisön huomion henkilökohtaisella tasolla. Copyssa on hyvä löytää tasapaino informaatiolle sekä kiinnostusta herättäville sisällölle, jotta yleisön mielenkiintoa saadaan pidettyä yllä.

Muista myös hashtagit niin mainonnassa kuin orgaanisessakin sisällössä. LinkedIn kehottaa käyttämään 2–3 tagia per sisältö ja ne olisi hyvä sijoittaa mahdollisuuksien mukaan muun tekstin sekaan. Käyttämällä relevantteja hashtageja mainokset saadaan näkymään myös LinkedInin hashtagien hakutoiminnolla. LinkedInin tarjoaa myös useita keinoja personoituun mainontaan, ja nykyään esimerkiksi mainonnan uudelleenmarkkinointi on mahdollista – näitäkin kannattaa siis ottaa hyötykäyttöön omassa LinkedIn-straetgiassaan.

4. Riko kaavaa

Vaikka jaettu sisältö olisi kuinka luovaa, yksittäinen kosketuspiste brändiin ei ole tarpeeksi. B2B-yritysten asiakkaat kulkevat yli 70 prosenttia ostopolustaan ennen kuin he ottavat myyjään yhteyttä. Tähän mennessä asiakkaat ehtivät kohdata keskimäärin jo 10 yrityksesi tuottamaa sisältöä. Yleisön tietoisuuden ja mielenkiinnon herättämiseen vaaditaan useampia sisältöformaatteja. Panosta siis videomuotoiseen sisältöön – LinkedInin käyttäjät kuluttavat melkein kolme kertaa enemmän aikaa videomainosten katseluun verrattuna perinteisiin mainoksiin. Näistä videoista 80 prosenttia katsotaan mobiililaitteelta, joten yhteensopivuuden huomioiminen mobiiliystävällisen sisällön luomiseksi on tärkeää.

Ihanteellinen videon pituus on 30–45 sekuntia erityisesti mainosvideoissa. Videoiden ei tarvitse olla pitkiä, eikä niissä tarvitse paljastaa kaikkea, vaan esimerkiksi teaser- tai how-to-videot toimivat erinomaisesti. Videoiden luomiseen ei tarvita jatkuvasti uusia ideoita, vaan voit jakaa tärkeimpiä aiheitasi pienimpiin osiin ja useampiin sisältöihin.

Myös karusellimainosten hyödyntäminen kannattaa, sillä ne herättävät huomiota rikkomalla perinteisen feedin kaavaa ja tuottavat tällä hetkellä yli 30 prosenttia enemmän sitoutumista sekä korkeampia klikkiprosentteja.

Muista kuitenkin, että CTA:n merkitys korostuu videoissa ja sen tulee olla selkeästi esillä. Huom! Lähes 80 prosenttia LinkedInin videoista katsotaan ilman ääniä, joten muista tekstitykset.

5. Tuo arvosi selkeästi esille

Viesti välittämästäsi arvosta selkeästi kohdeyleisölle esimerkiksi referenssien avulla. Sisällössä esille tuodut referenssit parantavat LinkedInin kautta saatavien kauppojen todennäköisyyttä – jopa puolet ostajista pitävät vertaisarviointeja kaikista tärkeimpänä luottamuksen rakentajana tuotteeseen.

Tuo siis asiakkaiden positiiviset kokemukset selkeästi ja elävästi esille. Asettaessasi CTA-pisteitä sisältöön varmista, että ne viestivät asiakkaalle selkeästi sisällön tuottamasta arvosta: ”katso, opi, kuuntele, lataa, rekisteröidy”.

Kaipaatko apukäsiä organisaatiosi LinkedIn-suunnitteluun ja -toteutukseen tai henkilöstösi sparraamiseen aiheen tiimoilta? Meillä löytyy asiantuntemusta niin LinkedInin suunnittelusta, toteutuksesta, mainonnasta kuin koulutuksestakin!
Ota yhteyttä, niin käydään yhdessä läpi teidän tarpeitanne.
Aiheeseen liittyvää:

Ota yhteyttä