Vinkit myyvän sisällön kirjoittamiseen – tarkista ainakin nämä 5 asiaa tekstistäsi
Tuntuuko, että mainokset eivät vedä ja blogitekstit jäävät ihmisiltä lukematta? Copywriterin kikoista saattaa olla sinulle hyötyä! Tuotit sitten pidempiä tekstejä tai nasevia mainoslauseita, on tärkeää, että teksti on rakennettu tavoite ja kohderyhmä edellä. Jo muutamilla pienillä muutoksilla voit saada tekstiin potkua, joka iskee ihmisiin.
Copywriting tarkoittaa erityisesti asiakkaan kiinnostuksen herättämistä palvelua ja tuotetta kohtaan tekstin avulla. Sen tavoite on saada asiakas toimimaan tavoitteen mukaisesti. Tällaisia tekstejä ovat esimerkiksi sosiaalisen median mainokset, verkkosivujen tuote- ja palvelusivut sekä uutiskirjeet. Copywritingin kikkoja kannattaa kuitenkin hyödyntää pidemmässäkin sisällöntuotannossa, kuten blogeissa.
Kikkoja löytyy yhtä paljon kuin copywritereitakin. Näiden viiden vinkin avulla pääset varmasti jo syvemmälle siihen, miten kirjoitetaan elävää, asiakaskeskeistä ja myyvää tekstiä:
1. Unohda yritys – keskity siihen, mitä asiakas saa
Tykkäämme yrityksestämme niin kovasti, että haluaisimme mielellämme puhua siitä, mitä kaikkea se tarjoaa. Myymiseen pyrkivien tekstien suurin helmasynti onkin lähestyä asiaa yrityksen näkökulmasta ja unohtaa täysin se, mitä asiakas hyötyy tämän palvelun tai tuotteen hankkimisesta.
Unohda siis tämä:
“Meiltä saat ikkunaratkaisut kaikenkokoisiin tiloihin. Ikkunoiden rakenteelliset ominaisuudet vastaavat tulevaisuuden vaatimuksia ja tarjoavat kodinomistajalle ekologisen ratkaisun.”
Ja käännä se näin:
“Säästä rahaa ja luontoa tiiviillä, ekologisilla ikkunoilla, jotka eivät päästä lämpöä harakoille. Samalla voit unohtaa huolet ikkunaremonteista, sillä nämä ikkunat kestävät vuosikymmeniä.”
2. Nosta tärkein huomio heti kärkeen
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten meillä ei ole enää kärsivällisyyttä istua lukemassa tekstejä tai tuijottamassa videoita. Sisältötulva on saanut meidät kuluttamaan kaikkea sisältöä hyvin kriittisesti ja pinnallisesti. Jos kiinnostus ei herää ensimmäisten sanojen tai sekuntien aikana, se on siinä. Hyvä aihe jää muiden sisältöjen jalkoihin, ja sormi rullaa eteenpäin jo kovaa vauhtia.
Pidä siis huoli, että tärkein asiasi tulee esiin heti kättelyssä. Unohda pitkät alustukset ja yrityksen esittelyt tekstin alussa, ja iske heti kiinni siihen, mikä asiakasta eniten tässä tuotteessa tai palvelussa kiinnostaa. Voit nostaa tärkeimmän viestin esiin esimerkiksi ytimekkäällä, otsikkomaisella lauseella, ja jatkaa sitten sen jälkeen itse aiheeseen.
Esimerkiksi näin:
“Selkävaivat kuntoon pakaratreenin avulla!
Heikot pakarat vaivaavat esimerkiksi istumatyöläisiä, jotka kärsivät usein erilaisista selkä- ja polviongelmista. Pitkään istuminen kiristää lonkankoukistajat ja venyttää pakaroita, ja ilman liikettä veri ei kierrä. Pahimmillaan toimintakyvyn kannalta tärkeät tuki- ja suuret lihakset ovat sammuneet, käveleminen sattuu ja verenkierto kärsii.
Älä jää paikallesi, vaan hoida kipujen alkulähdettä. Saat koulutettujen personal trainereiden ja fysioterapeuttien yhdessä luoman treenipaketin, jonka avulla saat pakarasi taas töihin ja voit taas nauttia liikkumisesta.”
3. Pidä kappaleet ja virkkeet riittävän lyhyinä
Moni meistä nauttii pitkien ja monimutkaisten virkkeiden kirjoittamisesta. Pitkät virkkeet ja kappaleet kuitenkin vain vaikeuttavat asian hahmottamista ja sisäistämistä. Ne eivät tee meistä uskottavampia, ja lukijaa ne yleensä kuormittavat. Pääsääntöisesti virke kannattaa katkaista, jos se sisältää useita lauseita ja asiayhteydestä riippuen 20–30 sanaa.
Sopivaa kappaleen pituutta on vaikeampi määritellä, sillä siihen vaikuttavat niin itse asia kuin tekstin sijaintikin. Mitä pidempi teksti on kyseessä, sitä pidempi voi kappalekin olla. Riittävän tiheä kappalejako ja väliotsikointi kuitenkin helpottaa paitsi lukemista myös tekstin selailemista, mikä houkuttelee enemmän lukijoita.
4. Tee otsikosta lyhyt, erottuva ja kuvaava
Niin paljon kuin klikkiotsikot ärsyttävätkin, niitä ei käytettäisi, jos ne eivät toimisi. Ne iskevät suoraan tiedonjanoomme ja uteliaisuuteemme, mikä tekee niistä vaikeita vastustaa. En kuitenkaan suosittele ketään lähtemään lööppimedioiden linjalle, mutta voimme kuitenkin oppia niistä jotain alla olevien esimerkkien avulla.
“Copywriting on myyvän tekstin kirjoittamista”
Tämä tuskin herättäisi huomiota. Se ei herätä uteliaisuuttamme tai laukaise meissä tunteita, jotka saavat meidät klikkaamaan juttua auki. Täyttä asiaa se kylläkin on.
“Myy enemmän copywriterin vinkkien avulla”
Tämä on jo parempi. Se tarjoaa lukijalle selvän edun, jonka hän saa luettuaan tekstin. Mutta onko lupaus liian suuri? Se riippuu siitä, mitä teksti oikeasti sisältää ja miten lukija sitä pystyy hyödyntämään omassa työssään (sekä copywriterin itseluottamuksesta).
“Vältä copywritingin virheet näiden vinkkien avulla”
Tämä lähestyy jo klikkiotsikkoa, mutta sen teho perustuu haluumme oppia, välttää virheitä ja tehdä asiat kuten ne kuuluu tehdä. Emme halua esimerkiksi juoda kahviamme, käyttää ketsuppikuppia tai kaataa mehua tölkistä väärin.
“5+1 vinkkiä paremman tekstin kirjoittamiseen”
Tämä kertoo konkreettisesti, mitä teksti tarjoaa. Lisäksi hakukoneet pitävät numeropitoisista otsikoista ja listoista, sillä ne ovat yleensä lukijaystävällisempiä. Tässä tulee samalla pieni lisävinkki:
Tarjoa lukijalle ekstraa. Sen sijaan, että sinulla on 5 vinkkiä, tarjoa vielä yksi lisää kaupan päälle. Ihmiset pitävät siitä, että he saavat vähän jotain ylimääräistä ja vieläpä samaan hintaan.
5. Muista kehottaa asiakasta toimintaan
Etenkin mainoksissa ja verkkosivuilla on tärkeää muistaa kertoa asiakkaalle, mitä hänen odotetaan tekevän. Sosiaalisen median mainoksissa painikkeet tulevatkin usein automaattisesti, ja mainoksen luojan tehtäväksi jää vain päättää, mitä painikkeessa lukee. Tärkeää on myös varmistaa, että teksti varmasti kuvaa sitä, mitä painike tekee. “Osta heti” johtaa lukijaa harhaan, jos linkki ohjaakin lukemaan lisää ja täyttämään tarjouspyyntölomakkeen.
Verkkosivuilla taas painikkeet usein unohtuvat, ja sivut nähdään yhä edelleen pelkästään käyntikorttina, yrityksen tapana välittää itsestään tietoa asiakkaille. Sivuista saa kuitenkin todella paljon tukea datan keräämiseen, markkinointiin ja asiakkaiden sitouttamiseen, joten toimintokutsut on syytä laittaa kuntoon. Jos tahdot, että asiakas ottaa sinuun yhteyttä, kerro se tekstissä. Jos tahdot, että asiakas täyttää lomakkeen, kerro se tekstissä.
Muista ottaa asiakkaan etu huomioon myös painikkeissa:
“Lataa opas tästä!”
vs.
“Nappaa vinkit ja opas talteen!”
Kaipaatko lisää apua kirjoittamisen kanssa?
Usein jo pienikin viilaus ja ajatusten purkaminen ulkopuoliselle saa ihmeitä aikaiseksi. Autamme mielellämme niin lyhyiden ja ytimekkäiden tekstien kuin pitkien asiantuntija-artikkeleidenkin kanssa!
Kirjoittaja: Maria Sumuvuori, strategi, viestinnän asiantuntija