Palaa takaisin pääsivulle

Confirman markkinointi ja myynti pelaavat yhteen HubSpotin avulla

Confirma on pohjoismainen ohjelmistotalo, jonka tuotteisiin kuuluvat muun muassa erilaiset ERP-ratkaisut ja taloudenhallintaohjelmistot. Yritys etsi uutta markkinointityökalua, jolla keskittää kaikki markkinoinnin ja myynnin data yhteen paikkaan. Jo ensidemosta lähtien oli selvää, että apu löytyisi Myynninmaailmasta ja HubSpotista. 

Asiakas:
Confirma

Verkkosivusto:
confirma.fi

Palvelut:
Markkinoinnin teknologiat, Markkinointi

Toimiala:
Sovellukset ja ohjelmistot

Confirman tärkeimmät tavoitteet markkinoinnille:

Pari vuotta Confirman markkinointijohtajana työskennelleen Simo Suorannan ensimmäisiä työtehtäviä oli uuden brändin luominen ja jalkauttaminen. Tämä tarjosi hyvän tilaisuuden myös markkinoinnin teknologia-stackin tarkasteluun.

”Palveluvalikoimamme on laaja, ja siksi tarvitsimme markkinointityökalun, jossa kaikki tuotealueet voitaisiin nivoa yhteen. HubSpotin markkinointityökalut nousivat esiin potentiaalisena vaihtoehtona, sillä tarvitsimme taustalle teknologian, joka mukautuu muuttuviin tilanteisiin”, toteaa Suoranta ja painottaa näkevänsä markkinoinnin nimenomaan tulosyksikkönä, ei kustannuspaikkana.

”Tulosyksikkönä meidän pitää pystyä tuottamaan tuloksia. Kyllä markkinoijan mieltä lämmittää, kun voi datan avulla osoittaa minkä verran markkinointiin on satsattu ja paljonko se on tuottanut myyntiä. Tämä on kokonaan HubSpotin ja yhdessä rakentamamme järjestelmän ansiota.”

Näitä ratkaisuja hyödynsimme:

Confirman tavoitteita liidimäärien kasvattamisesta, automaatioiden rakentamisesta ja datan keräämisestä lähdettiin siis toteuttamaan HubSpotin avulla.

”Yhteistyö alkoi HubSpotin käyttöönottoprojektilla, jonka aikana laitettiin perusasetukset kuntoon ja tehtiin ensimmäiset kampanjat ja automaatiot. Tämä helpotti uuden teknologian käyttöönottoa ja pian HubSpotin markkinointityökalut olivatkin meillä päivittäisessä käytössä”, Suoranta kuvailee.

HubSpot-käyttöönottoprojektiin kuului kuusi työpajasessiota. Työpajoissa Confirman työntekijät oppivat käyttämään HubSpotin markkinointityökaluja ja rakentamaan markkinoinnin automaatiopolkuja Workflows-työkalun avulla.

Jo markkinointityökalujen käyttöönottovaiheessa Confirmalla puntaroitiin tarkkaan, mikä uudessa järjestelmässä on olennaista ja mikä on sellainen teknologia, jonka päälle pystytään tarvittaessa rakentamaan lisää toiminnallisuuksia. HubSpotin ominaisuudet mahdollistavat markkinoinnin ja myynnin saattamisen yhteisten työkalujen ja datan äärelle, ja tämä nähtiin myös Confirmalla tärkeänä.

”Hyvin pian teimmekin päätöksen HubSpot Sales -työkalujen käyttöönottamisesta ja myöhemmin aktivoitiin vielä Pro-toiminnallisuus”, kertoo Suoranta.

Näin yhteistyö auttoi Confirmaa:

Confirman väki hahmottaa nyt koko asiakaspolun markkinoinnista kaupantekoon asti HubSpotin avulla. Tämä auttaa mittaamaan toimenpiteiden tehokkuutta ja tunnistamaan solmukohtia ostopolun varrella. Myös automaatioiden itsenäinen rakentaminen prosessien taustalle on helppoa.

“Saimme huomattavasti lisää tehokkuutta myös kokonaisvaltaiseen markkinoinnin tekemiseemme. Pystymme viestimään yhden työkalun avulla potentiaalisille asiakkaillemme, seuraamaan mainontaamme sosiaalisessa mediassa ja tarkastelemaan verkkosivujemme tilastoja”, Suoranta avaa.

Confirma hyödyntää myös HubSpotin analytiikkatyökaluja ja asiakasdataa niin markkinoinnin kuin myynninkin tueksi. Myynnin suhteen prosessit ovat nyt huomattavasti läpinäkyvämpiä koko organisaatiolle. Lopputuloksena kaikki asiakasrajapinnassa ovat ajan tasalla asiakkuuksista, ja yhteistyö yksittäistenkin asiakkuuksien sisällä on helpompaa.

”Olemme aidosti yhtenäinen tiimi ja teemme yhteistyötä saman päämäärän eteen” Suoranta summaa.

”Saamme HubSpotista liiketoiminnan ja myynnin johdon näkökulmasta sellaista statistiikkaa, että laivaa voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Meillä on siis koko ajan oikea tilannekuva siitä, missä mennään”, niputtaa Suoranta.

"Saimme huomattavasti lisää tehokkuutta myös kokonaisvaltaiseen markkinoinnin tekemiseemme. Pystymme viestimään yhden työkalun avulla potentiaalisille asiakkaillemme, seuraamaan mainontaamme sosiaalisessa mediassa ja tarkastelemaan verkkosivujemme tilastoja."

Confirma Oy, Simo Suoranta, Markkinointijohtaja

Confirman kokemuksia Myynninmaailmasta

Myynninmaailma vakuutti Confirman asiantuntijuudellaan nopeasti.

“Jo ensimmäisestä esittelypalaverista asti oli selvää, että olemme tekemisissä kovien tekijöiden kanssa. Varmistuimme siitä, että HubSpot oli meille oikea valinta, ja että halusimme tehdä yhteistyötä nimenomaan Myynninmaailman kanssa”, Suoranta kertoo ja kiittelee Myynninmaailmaa myös kommunikoinnin helppoudesta ja joustavuudesta.

“Olemme todella tyytyväisiä siihen, että pystymme kontaktoimaan asiantuntijaamme suoraviivaisesti ilman välikäsiä. Asiantuntijamme on pysynyt samana koko ajan, joten hän ymmärtää tarpeemme jo erittäin hyvin.”

Vaikka HubSpotin käyttöönottoprojekti on Confirman osalta mennyt jo maaliin, Suoranta muistuttaa, että markkinoinnin ja myynnin yhteispeliä voi aina kehittää. HubSpotin toiminnallisuudet kehittyvät jatkuvasti, ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat teknologioiden myötä. Ovi myös jatkoyhteistyölle on siis auki.

”Olemme nyt tehneet myynnin ja markkinoinnin kokonaisuuden parissa yhteistyötä vasta vajaan vuoden ajan. Voi siis sanoa, että startti on ollut erittäin hyvä. Panostamme tänä vuonna erityisesti liidien varhaisen vaiheen nurturointiin ja mainonnan tehostamiseen, joten todennäköisiä lisätarpeita asiantuntijuudelle on tulossa.”

Ota yhteyttä