
Palvelu kerrallaan tehdystä sisältöstrategiatyöstä löytyi punainen lanka Lassila & Tikanojan markkinoinnin toimintaan
Usealle eri toimialalle palveluita tuottava Lassila & Tikanoja kaipasi sisältöstrategiasta vastauksia siihen, millaisia sisältöjä yrityskonsernin verkkosivuille tarvitaan. Differon kanssa tehty laaja sisältöstrategiatyö auttoi ymmärtämään syvällisemmin, millaisia tarpeita asiakkailla on ja millaisia sisältöjä he tarvitsevat, jotta matka ostopolulla etenee oikeaan suuntaan.
Asiakas:
Lassila & Tikanoja
Palvelut:
Sisältöstrategia
Toimiala:
Kierrätys- ja jätehuolto, Kiinteistöhuolto
Kun Lassila & Tikanojalla suunniteltiin verkkosivujen uudistusta, huomattiin, että asiakasymmärrystä tarvittiin lisää, jotta sivuista saataisiin asiakasta aidosti palvelevat.
”Analysoimme olemassa olevat sisältömme ja totesimme, että nyt on oikea hetki miettiä uudelleen, miten kirjoitamme ja kohdennamme asioita oikeille asiakkaille oikeanlaisilla sanoituksilla. Sitä varten meidän piti saada entistä paremmin kiinni siitä, millaista sisältöä asiakkaamme verkkosivuilta etsivät ja tarvitsevat”, muistelee Lassila & Tikanojan Product Manager Anna-Maria Kähkönen.
Sisältöstrategia toimii verkkosivuston suunnittelun ja sisällöntuotannon ohjenuorana
Lassila & Tikanojan sisältöstrategiassa on nyt määritelty palvelukohtaiset ostajapersoonat ja millaista sisältöä he tarvitsevat ostopolun varrelle. Ostajapersoonien määrittäminen on lisännyt asiakasymmärrystä ja selventänyt, mitä asiakkaat pohtivat ostopolun eri vaiheissa.
”Meillä on nyt selkeä käsitys asiakkaasta ja mitä hän miettii ostopolun varrella. Ostajapersoonat ovat antaneet sisällöntuotantoon eväitä ja ajattelumallin, kenelle sisältöjä tuotetaan ja mihin ostopolun vaiheeseen”, Kähkönen summaa.
Ostajapersoonien määrittämisen jälkeen sisältöjen kohdentaminen oikeille kohderyhmille on ollut helppoa ja tekeminen varmempaa. Samalla kun ostajapersoonien sisältötarpeet ovat selkiintyneet, Lassila & Tikanojalla on myös huomattu, millaisia sisältöjä puuttuu.
”Huomasimme, että olimme pitäneet joitakin asiakkaillemme relevantteja asioita itsestäänselvyyksinä, ja yhden ostajapersoonan kohdalla paljastui kokonainen sisältögäppi. Pystymme nyt fokusoimaan sisällöntuotantoa asiakkaille arvokkaisiin sisältöihin”, kertoo Chira Eloholma, joka toimii markkinointipäällikkönä Lassila & Tikanojan Teollisuuspalveluissa.
Ostajapersoonista avautui mahdollisuuksien maailma myyntiin ja markkinointiin
Differon kanssa aloitettu sisältöstrategiatyö lähti vahvasti liikkeelle verkkosivunäkökulmalla, mutta Lassila & Tikanojalla tiedettiin, että ostajapersoonille löytyy käyttötarkoituksia myös laajemmalti markkinoinnissa ja myynnissä.
”Ajattelin alkuun, että saamme sisältöstrategiatyöstä apuja ensisijaisesti verkkosivuille. Kun projektin puolivälissä ostajapersoonat ja heidän kysymyksensä tulivat mukaan, tunnistimme myös lukuisia muita käyttötarkoituksia työlle. Olemme huipputyytyväisiä Differon kanssa tehtyyn työhön: he ovat tarjonneet hyvät työmallit ja prosessit, joiden ansiosta osaamme nyt tehdä entistä ketterämmin asiakkaidemme arvostamia sisältöjä”, Eloholma kertoo.
Valmennuksen avulla sisältöstrategioiden tekoa voi jatkaa itsenäisesti
Lassila & Tikanojalla oltiin kiinnostuneita myös oppimaan, miten ostopolkuja ja sisältöstrategiaa voi tehdä itse. Kaiken kaikkiaan yritykselle tehtiin viisi ostopolkua, joista Differo teki neljä ja viides syntyi Differon sparrauksessa.
”Tällä hetkellä teen ostopolkua oppien tiimoilta ja siinä Differon sparraukset ovat isona apuna. Nyt on osaaminen ja materiaalit tehdä ostopolkuja ja sisältöstrategiaa itse jatkossakin”, kertoo Eloholma.
”Kun sisältöstrategiaa lähtee tekemään, niin siihen ei kannata lähteä yksin kylmiltään, vaan osaavan kumppanin kanssa. Kumppani osaa sparrata siinä, miten asiakashaastatteluista saadaan eniten irti ja miten muodostetaan ostajapersoonat, jotka tukevat sisällöntuotantoa monipuolisesti ”, Kähkönen tuumaa.
Lassila & Tikanojan sisältöstrategiatyön yhteenveto:
- 5 sisältöstrategiaa eri liiketoimintayksiköille, lisää tekeillä
- Yhteensä n. 50 osallistujaa organisaatiosta ympäri Suomen
- Yhteensä 25 työpajaa eri liiketoimintayksiköille
- 15 ostajapersoonaa eri liiketoiminnoille
- Markkinointihenkilöiden valmennukset sisältöstrategiaan x 5
- Kokonaisprojektin kesto noin 9 kk

