Palaa takaisin pääsivulle

T-Drill kasvattaa liidien määrää digimarkkinoinnilla

Maailmanluokan ratkaisuja putken liitoksiin ja katkaisuun sekä putken pään muotoiluun tekevän yrityksen liikevaihdosta jopa 98 prosenttia tulee maailmalta, ja tuotteita viedään yli 50 maahan.  

Asiakas:
T-DRILL

Palvelut:
Kasvumarkkinointi, markkinoinnin strateginen suunnittelu, sisällöntuotanto, verkkosivuston kehittäminen ja tekninen tuki

Toimiala:
Teollisuus, Metallin työstökoneiden valmistus

T-Drillin tärkeimmät tavoitteet markkinoinnille:

Laihialla päämajaansa pitävä T-Drill on suorastaan hämmästyttävän kansainvälinen pk-yritys. Myynninmaailman ja T-Drillin markkinointikumppanuus on kestänyt jo vuosikymmenen. Digimarkkinoinnista alkanut yhteistyö on sittemmin saanut rinnalleen mm. strategista suunnittelua ja markkinointiautomaatioon liittyvää kehitystyötä.

”T-Drillin koneita käyttämällä asiakkaamme voi säästää 80 prosenttia kuluissa perinteiseen tapaan verrattuna”, niputtaa yrityksensä hissipuheen toimitusjohtaja Jouni Matikainen. Myyntijohtajanakin parin vuoden ajan työskennellyt Jouni Matikainen on ollut T-Drillin peräsimessä nyt viitisen vuotta.

Messut ovat T-Drillille tärkeä markkinointiväylä ja yritys osallistuukin vuosittain noin 30 messuille ympäri maailmaa. Messuille osallistuminen on alalle tyypillistä, sillä messujen tarjoamaa mahdollisuutta esitellä laitteita käytännössä on vaikea täysin korvata muilla keinoilla.

”Messuosastollamme on aina mukana ja oikeassa käytössä ainakin yksi putkentyöstökoneistamme. Patentoidut koneemme herättävät paljon kiinnostusta”, Matikainen kertoo ja toteaa, että tärkeässä roolissa on myös messujen ympärillä tehtävä digimarkkinointi, joka aloitetaan usein kuukausi tai kaksi ennen messuja.

Näitä ratkaisuja hyödynsimme:

T-Drillin väki tekee messukampanjoiden sisällön itse ja kampanjan rakentamisesta vastaa Myynninmaailman tiimi.

”Globaalissa digimarkkinoinnissamme käytettävät kohderyhmät ja avainsanat mietitään yhteistyössä. Näitä tarkistellaan säännöllisin väliajoin, että markkinointi varmasti puree kuten haluamme.”

Matikainen kokee T-Drillin ja Myynninmaailman yhteistyön kehittyneen jatkuvasti ja erityisesti suunnittelun rooli markkinoinnissa on kasvanut. Markkinoinnin lähtökohtana on T-Drillin strategia, jota markkinointitoimien tulee tukea.

”Ennen keskityttiin siihen, miten markkinointikampanjat ovat toimineet. Nyt tehdään suunnitelmia ja toimenpiteitä nimenomaan strategiaan peilaten. Katsotaan siis kokonaisuutta eikä vain yksittäistä toimenpidettä. Tämä on vaatinut meiltäkin ajattelutavan muutosta”, Matikainen summaa ja kertoo kaipaavansa Myynninmaailman tiimiltä rohkeaa otetta, sparrausta ja uusia ideoita.

”Arvostamme sitä, että ajatuksiamme haastetaan ja markkinoinnin ammattilaiset antavat neuvoja omasta näkökulmastaan. Luotamme myös siihen, että kumppanimme on hereillä, jos markkinoinnin rintamalla tapahtuu jotain merkittävää.”

Näin yhteistyömme auttoi T-Drilliä:

10 vuoden yhteistyön aikana on siirrytty messumarkkinoinnista ja liidien suoratuottamisesta kohti suunnitelmallisempaa tekemistä ja uusien, kansainvälisten kohderyhmien tavoittamista.

  • Markkinointitoimilla on onnistuttu kysynnän kasvattamisessa ja kiinnostuksen herättämisessä. Näin on tavoitettu uusia potentiaalisia asiakkaita jo aiemmassa ostovaiheessa. Tämä näkyy suorien hakujen määrän merkittävässä kasvussa. Päiväkohtainen liidimäärä nelinkertaistui ja liikevaihto tuplaantui.
  • Työkaluina mm. systemaattinen Googlen Display- ja Youtube-mainonta, lokalisaation huomioiminen ja jälkimarkkinointi. Verkkosivustolle rakennettiin konvertointipisteitä, joista generoitiin uusia liidejä.

Liidituotanto on kehittynyt ja seuraava steppi on markkinoinnin automaation lisääminen. T-Drillillä on huomattu, että automaatioon kannattaa satsata viimeistään silloin, kun liidejä tulee määrällisesti niin paljon, että käsin tekeminen käy liian työlääksi. Matikaisen mukana yhteistyön aikana on selkeästi tavoitettu uusia potentiaalisia kohderyhmiä ja kasvatettu palveluiden ja ratkaisujen tunnettuutta. Erityisen vakuuttunut Matikainen on Googlessa ja Youtubessa tehtävästä mainonnasta.

”Verkkosivuja laajennettiin liki kymmenellä kieliversiolla. Näin pystyttiin kohdentamaan markkinointia maakohtaisesti ja se näkyi meillä heti liidien määrässä.”

T-Drillin kokemuksia Myynninmaailmasta:

Toimivan yhteistyön takana ovat Matikaisen mukaan aina ihmiset. Toimitusjohtaja pitääkin tärkeänä sitä, että Myynninmaailman tiimi tuntee T-Drillin hyvin.

”Ihmisethän näitä tekevät, eivät yritykset! Iso tekijä onkin se, kenen kanssa sitä yhteistyötä tekee. Mielestäni meillä on ollut tosi hyvät yhteyshenkilöt Myynninmaailmalta. Huomasimme alusta saakka, että halusitte satsata yhteistyöhömme.”

Sujuva yhteistyö vaatii myös avoimuutta, joka on myös T-Drillille tärkeä arvo.

”Usein luullaan, että liiketoimintaan liittyviä asioita ei voi kertoa. Lähtökohta yhteistyölle on väärä, jos yritys ei pysty avaamaan omaa tahtotilaa, strategiaa ja toimintatapaa edes markkinointikumppanille. Arvojamme ovat avoimuus, arvostus ja tiimityö, ja näiden mukaan toimimme myös talomme ulkopuolella”, painottaa Matikainen.

T-Drillin ja tiimin tulevat stepit

Tämän vuoden isona urakkana T-Drillillä on käynnissä verkkosivujen uusiminen. Tähän ulkopuolista näkemystä ja projektia edesauttavaa sparrausta on tullut Myynninmaailman suunnalta. Verkkosivuston uudistamisen taustalla oleva ostamisen muutos on huomattu myös T-Drillillä.

”Asiakkailla on yleensä jo valtavasti tietoa, kun he ottavat meihin yhteyttä. Nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet etsimään kaiken tarvitsemansa tiedon internetistä ja siksi mekin haluamme panostaa digimarkkinointiin ja nyt uusittaviin verkkosivuihimme. Mitä enemmän potentiaalisia asiakkaita saadaan verkkosivuillemme ohjattua, sen suurempi todennäköisyys on, että sitä kauppaa myös tulee.”

Ota yhteyttä