Esittelyssä Myynninmaailman uusi viestintä- ja automaatioasiantuntija Mira Oravamäki
Kuka olet?
Olen Myynninmaailman tuorein viestintäasiantuntija, jonka tonttiin kuuluu myös markkinoinnin automaation tehtävät. Työpöytäni sijaitsee täällä Pyynikinharjun kupeessa Tampereella, mutta juureni ovat Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla, aivan kuten Myynninmaailmankin.
Mitä olet tehnyt aiemmin?
Viestinnän ja markkinoinnin maailmaan hyppäsin yliopisto-opiskeluiden kautta vuonna 2013. Opintojen yhteydessä suoritin muun muassa harjoittelun julkisella sektorilla ja tein vapaaehtoistyötä erilaisten tapahtumien viestinnässä.
Olen päässyt ottamaan vasta ensiaskeleet urapolullani, mutta laaja-alaista viestintää ja markkinointia on kuitenkin tullut tehtyä jo monissa erilaisissa ympäristöissä. Tehtäviä on ollut tiedottamisesta somesisältöihin ja videokuvauksesta lehti-ilmoituksiin. Viimeisimmät vuodet vietin jätealalla, josta jäi paljon oppeja erityisesti vastuullisuuden ja kiertotalouden teemoista.
Miksi töihin Myynninmaailmalle?
Olin törmännyt jo aikaisemmin Myynninmaailmaan somessa ja havainnut positiivista pöhinää yrityksen ympärillä. Kun omaa osaamistani vastaava paikka aukesi, tutustuin asiaan tarkemmin. Eikä mututuntuma ollut johtanut harhaan – kasvua ja kehitystä tapahtuu ihan konkreettisella tasolla jatkuvasti. Tietenkin halusin hypätä tällaiseen kelkkaan mukaan!
Myynninmaailmalla ollaan selvästi halukkaita ottamaan markkinointiviestinnän uudet suuntaukset ja keinot haltuun. Täällä siis varmasti pääsee kehittämään myös omaa osaamistaan jatkuvasti muuttuvalla alalla.
Mikä on ydinosaamistasi?
Kokonaisvaltainen viestintä aina suunnitteluvaiheesta tulosten raportointiin saakka. Pohjimmiltani olen kuitenkin sisällöntuottaja ja nautin edelleen erilaisten tekstien naputtelusta sosiaaliseen mediaan, verkkosivuille, tiedotteisiin ja uutiskirjeisiin. Viestinnän vaikuttavuudesta saatava data on vienyt mennessään, ja olenkin saanut lisäpontta tekemiseen juuri tuloksien seurattavuuden pohjalta.
Viestintäosaamisen partneriksi olen pyrkinyt lisäämään ymmärrystä markkinoinnin automaation hyödyntämisestä. Tällä osaamisella haluan taata sen, että viestinnän ja markkinoinnin kokonaisuuksilla on yhteinen selkeä tavoite. Toteuttamillani sisällöillä on aina asiakkaalle jotain konkreettista, mitattavaa hyötyä.
Miten kasvatat asiakkaidesi myyntiä työlläsi?
Auttamalla asiakkaita tekemään mahdollisimman laadukasta ja suunnitelmallista viestintää, joka johdattaa halutut kohderyhmät asiakkaan tarjoaman tuotteen tai palvelun äärelle. Markkinoinnin automaation lisääminen tähän yhtälöön ei vain helpota asiakkaan työtaakkaa, vaan auttaa myös laadukkaiden liidien löytämisessä ja myynnin kasvattamisessa. Yrittäjäperheessä kasvaneena olen saanut myös hyvän käsityksen siitä, mihin pk-yrityksissä resursseja on oikeasti järkevä käyttää.
Mikä on työssäsi parasta?
Kyllä ydinjuttu on se, että pääsen mukaan nostattamaan asiakkaiden markkinointiviestintää seuraavalle tasolle ja sitä kautta kasvattamaan heidän myyntiään. Myynninmaailmalla hienoa on myös se, että asiakkaina on yrityksiä monipuolisesti eri aloilta. Viestijälle aiheiden kirjo on laaja, mikä tuo mukavaa vaihtelua työpäiviin. Täällä myös jatkuvasti oppii uutta koko alasta, kun talossa on niin monipuolisesti väkeä eri taustoista ja osaamisalueilta.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Kroppani liikuttaminen taitaa olla suurin ajanvietteeni. Pelaan lentopalloa, tennistä ja sulkapalloa. Välillä käyn metsässä vaeltelemassa, juoksemassa tai pyöräilemässä. Lumilautailu on myös lähellä sydäntäni, mutta sen harrastaminen meinaa vaatia nykyään reissua pohjoiseen. Sinne tuleekin suunnattua aina, kun vaan löytyy kalenterista sopiva rako.
Huhkimisen ja hikoilun vastapainoksi tykkään kyllä kotoilla ja seurata sohvannurkasta muiden urheilusuorituksia. Hieman itsellenikin yllätyksenä käsityöt ovat löytäneet tiensä tuonne samaiseen sohvannurkkaan – niiden avulla pääkoppa tuntuu palautuvan ajatustyöstä.
Top 5 -osaamisalueet
- Kokonaisvaltaisen viestinnän ymmärtäminen
- Sisällöntuotanto
- Analytiikka ja tulosten raportointi
- Markkinoinnin automaation hyödyntäminen
- Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen