Webinaaritallenne: OPI, NÄE, KASVA – Markkinointi osaksi B2B-yrityksen hallitustyöskentelyä
Järjestimme 28.1.2021 webinaarin, jossa kävimme läpi markkinoinnin ja hallitustyöskentelyn yhteispeliä. Markkinoinnin aiheilla ei perinteisesti ole ollut asiaa yrityksen hallituksen asialistalle. Markkinoinnin teemat on ehkä koettu liian operatiivisiksi ja markkinointi on nähty myynnistä ja toiminnan ytimen kehittämisestä erillisenä, ei-strategisena toimintona.
Myynninmaailma Oy:n hallituksen jäsen Miika Äppelqvist kääntää ajatukset siihen, miten markkinointi nähdään strategisena panostuksena ja miten se otetaan osaksi tehokasta hallitustyöskentelyä ja strategista kasvua. Puhujina Myynninmaailma Oy:n hallituksen jäsenen Miika Äppelqvistin lisäksi ovat kaksi hallitustekijää: Risto Kallio Muototerä Oy:stä sekä Riikka Löfroos Terra Patris Oy:stä.
Miika Äppelqvist on Myynninmaailman hallituksen tuorein jäsen. Äppelqvistillä on yli 15 vuoden kokemus kansainvälisestä B2B-kaupasta markkinoinnin ja myynnin johtotehtävissä. Äppelqvist on toiminut muun muassa pörssiyhtiö Glastonin markkinointijohtajana, jossa hän johti markkinoinnin roolin muutosta kohti aitoa myynnin mahdollistajaa. Tällä hetkellä Äppelqvist toimii Glastonissa Kehittyvät teknologiat -liiketoiminta-alueen johtajana. Äppelqvist on suorittanut HHJ-kurssin (Hyväksytty hallituksen jäsen) vuonna 2019.
Risto Kallio on Muototerä Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja. Tamperelainen Muototerä Oy tekee alihankintatyöstöä ja myy vesileikkureita kansainvälisesti 5,5 miljoonan liikevaihdolla
Riikka Löfroos on Terra Patris Oy:n hallituksen jäsen. Terra Patris on suomalainen perheyhtiö, jonka päätoimialat ovat veneiden valmistus sekä maanrakennusteollisuus, sopimusvalmistus sekä polttopuukoneteollisuus. Holding-yhtiön alaisuudessa toimii monta teollisuusalan yritystä, kuten Finnmaster boats, Movax ja Palax.
Tallenteen sisältö:
- Yritysten kasvutavoitteet ja markkinointi / kansainvälistyminen ja markkinointi
- Markkinoinnin rooli yrityksissä – määrittelyä siitä mitä asioita markkinointi tänä päivänä on
- Markkinointi-investoinnit – kuluerä vai kasvun edellytys
- Brändin merkitys
- Poikkeusolot / digitalisaatio / markkinoinnin ratkaisut
- Muuttuneet markkinointiratkaisut (esim. konkreettisesti messut) ja miten hallituksessa näitä tulisi käsitellä
- Asiakaskokemus
- Markkinointi osana asiakaskokemuksen rakentamista
Lataa webinaaritallenne tästä!