Tuloksia sanojen voimalla
Kuka olet?
Olen Martti Vaalahti, Myynninmaailman viestinnän asiantuntija. Kirjoitan monimutkaisesta yksinkertaista, abstraktista konkreettista ja faktoista tunteisiin vetoavaa, suomeksi ja englanniksi. Lisäksi valmennan ja puhun siitä, minkä olen elänyt todeksi. Koulutukseltani olen viestintään suuntautunut tietotekniikan insinööri.
Mitä olet tehnyt aiemmin työurallasi? Mikä on ydinosaamistasi?
Taustaltani olen markkinointiviestinnän ammattilainen, WSOY:n kirjailija ja yrittäjä. Ydinosaamistani on sanojen voima.
Toimin freelancerina jo ennen valmistumistani – kirjoitin artikkeleita ja markkinointimateriaaleja sekä toimin tulkkina ja markkinoinnin tukena useissa maissa. Opintojeni toisena vuonna pääsin työskentelemään suurteollisuusalueen pääyritysten viestintäryhmään. Samalla sai alkunsa myös lopputyöni, jonka aiheena oli yritysten viestintäyhteistyö ja kriisiviestintä.
Valmistumiseni jälkeen työskentelin ensin markkinointipäällikkönä, sitten markkinointitoimistoissa copywriterina ja asiakkuusvastaavana. Tekstisuunnittelun ohella vastasin osaltani myynnistä, projektien vetämisestä ja asiakkuuksista. Sivustojen ja markkinointimateriaalien ohella sanoitin viestintää, brändikirjoja ja palvelutuotteistuksia. Näiltä ajoilta saamani opit auttavat minua tänäkin päivänä.
Vuonna 2014 kiinnostukseni narratiiviseen psykologiaan sai minut keskittymään sanankäyttöön ja tarinankerrontaan, jolloin ryhdyin yrittäjäksi. Tästä tuli urani paras kokemus, josta viisastuneena kehitin valmennukseni.
Myöhemmin oivalsin sanojen syvemmän merkityksen – luin uutisen, jossa todettiin pienillä lapsilla olevan vaikeuksia oppia puhumaan ja kirjoittamaan, sillä heidän vanhempansa keskittyvät älylaitteisiin ja lukevat lapsilleen yhä vähemmän. Samaan aikaan informaatiovaikuttaminen ja some-keskustelujen sävy olivat nousseet puheenaiheiksi. Matkustin Pariisiin kirjoittamaan. Näin syntyivät kirjani Sanojen supervoima ja Sanomattakin selvää?. Kolmas kirjani ilmestyy vuonna 2024.
Miten päädyit Myynninmaailmaan?
10 vuoden yksinyrittäjyyden ja etätyön myötä oivalsin sen, että yhteisöllä on oma erityinen merkityksensä, jota ei voi korvata muilla ihmissuhteilla. Yksin voi tehdä paljon, mutta yhdessä vielä enemmän. Sitten huomasin Myynninmaailman etsivän viestinnän asiantuntijaa – tutustuin yritykseen, päätin hakea ja ajatukset kohtasivat heti.
Miten kasvatat asiakkaidesi myyntiä työlläsi?
Lähtökohtani on tarinankerronta – sanoitan sen, mistä tullaan, missä ollaan ja mihin asiat ovat johtamassa. Narratiivia voidaan hyödyntää eri käyttötarkoituksiin, kuten markkinointiin, myyntiin, viestintään, rekrytointiin ja muutosjohtamiseen. Vetovoimainen tarina saa ihmiset puhumaan yhtä kieltä, samaistumaan toisiinsa sekä sitoutumaan yhteiseen päämäärään. Asioiden arvon määrittää niiden tarina, ja siksi se on paras kilpailuetu.
Käytännössä työni jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
Ensimmäinen osa-alue on sisällöntuotanto. Kirjoitan esimerkiksi yritystarinoita, palvelukuvauksia, sivustoja, oppaita, blogitekstejä, artikkeleita, tiedotteita, ura- ja asiakastarinoita, uutiskirjeitä ja some-sisältöjä. Olen sanoittanut jopa mobiilisovelluksen.
Toinen osa-alue on haamukirjoittaminen ja konsultointi. Olen esimerkiksi ideoinut vastineita, kirjoittanut mielipidekirjoituksia ja puheita sekä auttanut löytämään näkökulmia niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään.
Kolmannen osa-alueen, valmennusten ja puheenvuorojen, teemoja ovat olleet esimerkiksi myynti, markkinointi, työilmapiiri, vuorovaikutus, työsuojelu, asiakaspalvelu ja uudistumisen taito.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Vietän aikaa perheeni kanssa, käyn kuntosalilla sekä liikun luonnossa – retkeilen, pyöräilen ja metsästän. Talvisin tykkään myös lumilautailla. Muita kiinnostuksen kohteitani ovat kirjallisuus, elokuvat, taide ja ruuanlaitto. Olen myös yksi Business Authors Club Finlandin perustajista.
TOP 5 -osaamisalueet:
- Tarinankerronta
- Kirjoittaminen
- Innostaminen
- Myönteinen ajattelu
- Viestinnän kehittäminen