Verkkokauppa – vinkit suunnitteluun
Millainen on hyvä verkkokauppa
Hyvä verkkokauppa tarjoaa asiakkaalle sulavan ostokokemuksen suoraan kotisohvalle ympäri vuorokauden. Sen käyttäminen on helppoa ja vaivatonta niin ostajalle, kuin myyjällekin. Hyvästä verkkokaupasta löytää oikeat tuotteet helposti ja se palvelee asiakasta yhtä asiantuntevasti ja joustavasti kuin kokenut myyjä. Ostopäätöksen tueksi se tarjoaa tarvittavan informaation ja ostoargumentit oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Silloin asiakkaalle ei jää hämärän peittoon, mitä hän saa, mihin hintaan ja koska tuote toimitetaan hänelle. Siinä missä kivijalkaliike palvelee rajallista aluetta, hyvän verkkokaupan avulla tavoitetaan koko kielialue. Hyvä verkkokauppa mahdollistaa liiketoiminnan kasvun.
Verkkokaupan suunnittelu – mitä ottaa huomioon
Hyvän verkkokaupan luominen vaatii aikaa, vaivaa ja rutkasti asiantuntemusta. Se minkä taitava myyjä soveltaa normaalisti kaupanhieronnan aikana, täytyy verkkokaupassa määrittää ennakolta. Paras asiantuntija omien asiakkaidensa ja tuotteidensa suhteen on aina yritys itse. Me Myynninmaailmalla puolestaan osaamme sanoa, miten tuotteiden tilausta koskevat tiedot ja asiakkuuksien erityispiirteet voidaan ottaa huomioon digitaalisessa ympäristössä.
Hyvän verkkokaupan täytyy tuottaa tulosta. Jotta kauppa kävisi ja kirstu kilisisi, tarvitaan kuitenkin riittävä määrä tavoitettuja ihmisiä. Verkkokauppa toimii samalla periaatteella kuin kaikki myynti: vain osa tavoitetuista potentiaalisista asiakkaista lopulta tekee ostopäätöksen. Tästä syystä suppilon täytyy olla riittävän leveä alusta. Verkkokaupassa suppiloa levennetään hyvin tuotetulla sisällöllä, hyvällä teknisellä toteutuksella ja digimarkkinoinnilla. Hyvin tuotettu laaja sisältö parantaa yhdessä hyvän teknisen toteutuksen kanssa näkyvyyttä Googlessa ja tavoittaa mahdolliset ostajat paremmin.
Lisää asiakkaita voidaan myös tavoittaa täsmällisillä blogikirjoituksilla, jotka vastaavat asiakkaan ongelmaan. Monilla tietoa etsivillä on taipumus kirjoittaa hakukoneeseen kysymyksiä, aloittaen sanalla miten. Jos osaat esimerkiksi tällä hetkellä vastata blogin muodossa kysymykseen, miten säästää sähköä, ja sinulla on myös ratkaisu, on asiakasvirta varma. Potentiaalisten asiakkaiden määrää voidaan myös laajentaa maksetulla digimarkkinoinnilla. Myynninmaailma onkin hyvä kumppani verkkokauppatoteutuksiin juuri sen vuoksi, että meiltä saat hyvän teknisen toteutuksen lisäksi asiantuntevan sisällön optimoinnin ja digimarkkinoinnin osaamisen.
Toimiva verkkokauppa perustuu luotettavuuteen
Verkkokaupassa kaikki lähtee luottamuksesta tai kaatuu luottamuksen puutteeseen. Se, että henkilö tai yritys on valmis ostamaan tuotteen näkemättä myyvää tahoa, vaatii luottamusta. Verkkokaupassa luottamus syntyy intuitiivisesti käyttökokemuksen mukana. Suurin luottamukseen vaikuttava tekijä on tutkitusti verkkokaupan ulkoasu. Mitä nuorempi kohderyhmä, sitä enemmän verkkokaupan luotettavuudesta tehdään päätelmiä yksin ulkoasun perusteella. Yksin ulkoasu ei kuitenkaan riitä, mikäli käyttökokemus on täynnä virhetilanteita ja epäloogisuuksia. Nämä vältetään, kun toteuttajaksi valitaan riittävän kokenut taho.
Ostopäätöksen tehdäkseen asiakas tarvitsee riittävästi informaatiosta tuotteesta. Informaatio voi olla monessa eri muodossa, ja onkin tärkeää tunnistaa omille asiakkaille paras informaation tarjoamistapa. Kuluttajakaupassa on usein suuri merkitys valokuvilla, joiden perusteella asiakas saa tietoa tuotteen koosta, väristä ja estetiikasta. Teknisempien teollisuustuotteiden myymisessä tärkeämpiä ovat kuitenkin erilaiset informaatiokaaviot ja tekninen spesifikaatio.
Joskus tuotteen käyttötapa tai ulkonäkö ovat niin innovatiivisia, että niiden esiintuominen vaatii videon. Sen lisäksi täytyy tuoda esiin tuotteen myyntiargumentit ja ennaltaehkäistä mahdolliset kaupan esteet. Verkkokaupassa esimerkiksi tuotteen toimitusaikaa ei voi soveltaa myyntihetkessä, vaan se täytyy määrittää ennakolta. Jos asiakas ei tiedä koska hän saa tuotteensa, on kyseessä huomattava kaupan este. Kaupan esteet ovat kuitenkin alakohtaisia ja ne täytyy osata tunnistaa ja huomioida etukäteen. Analytiikka auttaa tunnistamaan myöhemmin kohdat, joissa ostopolku katkeaa, mutta myös analytiikan tulkitseminen vaatii ammattitaitoa ja kokemusta. Tästä syystä tekninen kyky toteuttaa verkkokauppa on vasta ensimmäinen askel kohti toimivaa verkkokauppaa.
Verkkokaupan toimivuudelle on olennaista löydettävyys ja monipuoliset maksutavat
Oikean tuotteen löytämistä verkkokaupasta voidaan helpottaa syöttämällä tuotteille riittävästi kriittistä informaatiota. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi tuotteen valmistusmateriaali, väri tai koko. Kun tiedot on syötetty tuotteisiin, voidaan verkkokaupassa ottaa käyttöön suodatus. Tällöin asiakas voi suodattaa esiin esimerkiksi vain ne tuotteet, jotka on valmistettu alumiinista tai ovat lyhyempiä kuin 350 mm, ja käyttää molempia hakuehtoja samanaikaisesti. Tuotetietojen syöttämisessä verkkokauppaan auttaa huomattavasti, jos ne ovat jo valmiiksi esimerkiksi asiakkaan ERP-järjestelmässä. Tällöin tuotetiedot ja -saldot voidaan tuoda verkkokauppaan suoraan varastonhallinnasta ja myydyt kappaleet vähentää suoraan saldosta pois.
Verkkokaupan toimivuudelle kassa on viimeinen koetinkivi. Kassa-sivulla korostuvat kaikki edellä mainitut verkkokaupan piirteet: selkeys, informatiivisuus, luotettava ulkoasu ja helppous. Kaikki nämä lopulta ratkaisevat sen, tekeekö asiakas ostopäätöksen. Myös maksutavoilla on verkkokaupassa huomattava merkitys. Paytrailin mukaan vuonna 2021 80 % suomalaisista käytti maksamiseen verkkopankkia. MobilePay:ta puolestaan käytti 10 % ja maksu- tai luottokorttia vain 7 %.
Verkkokauppapohjan valinta
Paytrailin mukaan Suomen käytetyimmät verkkokauppapohjat olivat vuonna 2021 WooCommerce (19 %), ePages/Vilkas (15 %), Shopify (12 %) sekä MyCashflow (11 %). Näistä WordPressin päällä käytettävä WooCommerce on ainut avoimeen lähdekoodiin perustuva ratkaisu, joka voidaan asentaa asiakkaan haluamalle palvelimelle. ePages, Shopify ja MyCashflow ovat kaikki eri yritysten tarjoamia ympäristöjä, joissa verkkokaupan käytöstä peritään erillistä kuukausimaksua. Samalla niiden käytössä ripustaudutaan yhteen toimittajaan, eikä kaupan siirtäminen ongelmatilanteissa toiselle toimijalle onnistu.
ePages ja MyCashFlow ovat kotimaisia toimijoita tarjoten suomenkielisen asiakastuen. Kansainvälisesti ePages ja MyCashflow ovat kuitenkin pieniä toimijoita, mikä rajoittaa tarjottujen kauppojen toiminnallisuutta. Käytetyimpänä verkkokauppapohjana Woocommercesta taas löytyy tominnallisuuksia moneen eri tarpeeseen. Valmiiksi olemassa olevat toiminnallisuudet ja lisäosat vähentävät kustannuksia ja nopeuttavat verkkokaupan pystyttämiseen kuluvaa aikaa. Se ei silti tee Woocommercesta kankeaa, vaan sitä voidaan käyttää hyvin myös pienten kauppojen toteutuksessa.
Woocommercen toimiessa osana WordPressiä myös ylläpito helpottuu. Sekä sivustoa, että kauppaa voidaan näppärästi päivittää samasta paikasta. Näin ollen kauppiaan ei tarvitse olla kirjautuneena moneen eri paikkaan.
Valitessasi Myynninmaailman yhdessä WooCommerse-alustan kanssa saat sekä suomenkielisen tuen, oikeaa palvelua, kattavan käyttökoulutuksen että maailman käytetyimmän ja laajennettavimman verkkokauppa-alustan.