Sisältöauditointi

Sisältöauditoinnin avulla yrityksen verkkosivuston sisällöistä tehdään analyysi: miten sisällöt vastaavat uutta sisältöstrategiaa, kenelle nykysisältöä voitaisiin hyödyntää ja kuinka sisältöä kannattaa kehittää.

Sisältöauditointi selkeyttää sisältöjen nykytilannetta

Saat selkeän kuvan sisältöjen nykytilanteesta, mikä auttaa sisältömarkkinoinnin priorisoimisessa ja kehityskohteiden havaitsemisessa. Sisältöauditoinnin tarkoituksena on tunnistaa sisällöt, joita voidaan käyttää sisältöstrategian mukaisten sisältöpolkujen rakentamiseen tai sisältömassan hallintaan.

Sisältöauditoinnissa tarkastetaan, onko sisältö asiakaslähtöistä ja ajantasaista ja täyttääkö se saavutettavuuskriteerit. Auditoinnin avulla löydetään mahdollisia puutteita ostajapersoonia tai ostopolun vaiheita ajatellen, ja konkreettiset muutosehdotukset kirjataan sisältökohtaisesti.

Auditoinnin dataan on mahdollista yhdistää myös analytiikasta tuotuja tietoja, mikä auttaa määrittämään sisältöjen tärkeyttä. Auditoinnin avulla pystyt tarkastelemaan sisältöjä tarkennetulla tasolla: esimerkiksi mitä sisältöjä persoona on kuluttanut eniten ja mihin vaiheisiin sisältöä on tuotettu persoonakohtaisesti.

Miten sisältöauditointi etenee?

  1. Työn rajaaminen: mitkä sisällöt halutaan mukaan sisältöauditointiin
  2. Yhteinen aloituspalaveri ja asiakas toimittaa listauksen analysoitavista sisällöistä ja niiden mahdollisesta analytiikkadatasta Differolle
  3. Auditointi: Differon asiantuntijat käyvät sisällöt läpi. Työvaiheen kesto noin 2–4 viikkoa
  4. Auditoinnin analysointi, yhteenveto ja suositukset muutoksista
  5. Analyysin katselmointi ja kehitystoimenpiteistä sopiminen yhdessä asiakkaan kanssa

Lopputuloksena saat:

  1. Yksityiskohtaisen Excel-tiedoston, jossa voit kätevästi vertailla esimerkiksi eri ostajapersoonien sisältöjen teemoja ja tavoitteita valmiiksi tehtyjen Pivot-taulukoiden avulla
  2. Kiteyttävän loppuraportin ja analyysin, jossa sisältöammattilaisemme ovat koonneet yhteen tärkeimmät huomiot, kehityskohteet ja analyysin jokaisen persoonan sisältötarpeista ja nykytilanteesta

Auditoinnilla saimme todenmukaisen kuvan sisältökokonaisuudesta. Se paljasti sisältöjen runsaudet ja puutteet nyt, kun sisältöstrategia on tehty.

Laura Kultaranta, Senior Content Manager, Telia

Sisältöauditoinnilla Telia sai tilannekuvan sisältöjen kehityskohteista

Telia sai auditoinnin ansiosta kattavan ja realistisen käsityksen B2B-markkinointisisällöistään. Auditoinnissa kurkistettiin verkkosivusisältöihin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tuloksena oli selkeä suunnitelma, jonka avulla tulevaa sisällöntuotantoa on helppo priorisoida ja vanhoja sisältöjä järjestää lukijoita palveleviksi sisältöpolkujen kokonaisuuksiksi.

Lue lisää Telian sisältöauditoinnista

Mitä hyötyä on verkkosivujen sisältöauditoinnista?

Sisältöauditointi on hyvä työkalu, kun haluat saada selvyyden sisältökokonaisuudestasi esimerkiksi sisältöstrategiatyön yhteydessä. Lopputuotoksena saat materiaalin, jossa kerrotaan jokaisen sisällön toimivat ja kehitettävät ominaisuudet. Tunnistamme puolestasi myös ne sisällöt, jotka eivät syystä tai toisesta palvele asiakastasi, jotka kannattaa uudistaa kokonaan tai siirtää kylmän viileästi roskakoriin.

Lue asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin saloista Myynninmaailman blogista

Asiantuntija-artikkelit, Strateginen markkinointi

Miten valita strateginen suunta markkinoinnille?

Tavoitteellista ja strategista markkinointia voidaan johtaa tehokkaammin ja tuloksellisemmin, kun painopisteet ja niiden alatavoitteet on määritelty tarkasti. Strateginen suunta auttaa priorisoimaan markkinointitiimien tekemistä sekä asettamaan ja seuraamaan mitattavia tavoitteita.
4 min
Asiantuntija-artikkelit, Kasvumarkkinointi, Strateginen markkinointi

Markkinointi on aina strategista – oli suunnitelmaa tai ei

Toteutetaanko yrityksessäsi markkinointia liiketoiminnan strategiaan pohjautuen pitkäjänteisesti, suunnitelmallisesti ja erottuvasti? Jos kyllä, olet upea muutoksen edelläkävijä! Jos ei, tässä on mahdollisuutesi nostaa strateginen markkinointi pöydälle ja johtaa muutosta. 
3 min
Asiantuntija-artikkelit, Sisältömarkkinointi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Suuntasimme katseitamme myös Myynninmaailmassa kohti uutta B2B-markkinoinnin vuotta. Mitä siellä siintää? 
4 min

Ota yhteyttä