Ostajan opas verkkosivustoprojektiin
1. Valmistaudu verkkosivustoprojektiin hyvissä ajoin ja käy asiaa sisäisesti läpi
Tunnista mitkä ovat tärkeimmät tavoitteet uudelle sivustolle ja mikä nykyisellä sivustolla toimii. Pohdi ja käy läpi sivuston tekstisisältöjä, kuvia ja videomateriaalia jo hyvissä ajoin. Onko nykyisellä sivustolla riittävästi sisältöä vai tarvitseeko näitä uudistaa ja päivittää? Huolehdi laadukkaasta sisällöstä ja varaa tähän riittävästi resursseja ja osaamista. Taustatyö pystytään tekemään tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti, kun kokoat mukaan henkilöitä eri tiimeistä ja delegoit selvitystöitä.
2. Ota hyvä ja luotettava kumppani uudistukseen
Valitse verkkosivustoprojektiin kumppani, jolla on jo hyvää kokemusta ja osaamista sivustoista ja jonka kanssa yhteistyö toimii. Selvitä kumppanin kanssa, miten projekti tullaan toteuttamaan ja millaisessa aikataulussa. Kun olet tehnyt taustatyöt hyvin, on helpompi lähteä yhdessä kumppanin kanssa pohtimaan tarvittavia uudistuksia ja ominaisuuksia uudelle sivustolle.
3. Sitoudu aikatauluun ja projektiin
Mikäli vastuullasi on esimerkiksi uusien sisältöjen tuottaminen, sitoudu aikatauluun ja toimita sisällöt ajoissa. Mikäli haluat siirtää sisältöä itse, muista varata siihen riittävästi resursseja ja aikaa. Kannattaa huomioida, että myös kumppanisi voi auttaa sisällön tuottamisessa ja siirrossa, mikäli omaa osaamista ja resurssia ei ole. Tämä on hyvä tiedostaa jo aikaisessa vaiheessa, jotta kumppani pystyy ennakoimaan ja resursoimaan työn sovitun aikataulun puitteissa.
4. Ennakoi ja hoida tarvittavat asiat julkaisun yhteydessä
Muista julkaisun jälkeen tarvittaessa irtisanoa vanha palvelin sekä varmistaa, että analytiikka ja mahdolliset uudelleenohjaukset toimivat sivuston julkaisun jälkeen. Kumppanisi auttaa näissä asioissa, mutta tämä on hyvä varmistaa, mikäli nykyisellä sivustolla on tärkeitä seurantakoodeja tai integraatioita, jotka on syytä huomioida myös uudella sivustolla. Tiedota uudistuksesta myös sisäisesti. Mikäli haluat jatkossa päivittää sivustoa itse, huolehdi että henkilökunta saa koulutusta sivuston käyttöön. Näin päivittäminen onnistuu sujuvasti jatkossakin.
5. Muista, että verkkosivuston kehitystyö on jatkuvaa
Verkkosivusto ei ole koskaan täysin valmis ja uutta sisältöä, kuten blogeja ja artikkeleita lisätään jatkuvasti. Verkkosivustoa tulee päivittää myös esimerkiksi lisäosien ja WordPressin osalta tuoreempiin versioihin sekä kehittää ostajan polun kannalta entistä toimivammaksi. Verkkosivuston analytiikan ja tulosten seuraaminen on tärkeää, jotta kehityskohteet löydetään ja pystytään muokkaamaan sivustoa paremmaksi.