HubSpot Content Hub vai WordPress verkkosivusto? – Julkaisujärjestelmien vahvuudet ja eroavaisuudet
HubSpot Content Hub yleisesti
HubSpot Content Hub on HubSpotin kehittämä ratkaisu verkkosivustojen toteuttamiseen. Käyttämällä HubSpotia ei verkkosivustoa tarvitse toteuttaa erillisellä sivustotyökalulla, kuten WordPressillä tai Wixillä. Verkkosivuston pää- ja alasivujen lisäksi HubSpot tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa blogialustan, erillisiä laskeutumissivuja ja esimerkiksi tietopankin toteuttamista asiakkaille (kuten UKK-kysymykset).
HubSpotin työkalu perustuu koodaamisen ja Drag & Drop-rakentamisen kokonaisuuteen. Verkkosivusto on mahdollista toteuttaa ilman koodaamista, mutta kokeneemmille kehittäjille löytyy mahdollisuus koodaamiseen HubSpotin Design Toolista. Drag & Drop -ominaisuus mahdollistaa sen, että HubSpotin avulla verkkosivustojen rakentaminen on helppoa, kun uusia kuva- ja tekstipaikkoja saa näppärästi ”raahattua” sopivaan kohtaan. Pääosa verkkosivuston rakentamisesta tapahtuu on-page editorin kautta, jolloin verkkosivuston muokkaaja näkee koko ajan, miltä muokattava sivu näyttää myös julkaistuna kävijöille.
HubSpot sisältää SSL-suojauksen, tietoturvapäivitykset ja yhden domainin yhdistämisen. HubSpotissa on myös 24/7 turvallisuusseuranta. Alempana hinnoittelun yhteydessä ominaisuuksia avattu tarkemmin.
Lue tarkempi esittely HubSpotista verkkosivustoalustana.
Mihin soveltuu hyvin?
HubSpotin edut korostuvat etenkin, kun haluat että kaikki markkinoinnin osa-alueet keskustelevat saumattomasti yhdessä ja kaikki tieto on samassa järjestelmässä. HubSpot tarjoaa työkalut verkkosivuston lisäksi asiakkuuksien ja liidien hallintaan, myyntiin, markkinointiin sekä asiakaspalveluun. Mikäli haluat jatkossa laajentaa HubSpotin käyttöä, on se helppoa verkkosivuston myötä.
HubSpot on myös helppo ja kustannustehokas ratkaisu ja tarjoaa sivuston jatkokehittämiseen paljon vaihtoehtoja. Sivujen muokkaaminen on helppoa ja intuitiivista. Free-versio tarjoaa pienemmälle sivustolle hyvän kokonaisuuden ja suurempiin tarpeisiin Professional tarjoaa mm. A/B -testauksen, Smart Contentin ja dynaamisen sisällön.
Hinnoittelu
Lisenssien osalta HubSpotin Content Hubista on olemassa kuukausiveloitukseton Free-versio ja tällä HubSpot-versiolla voi toteuttaa noin 20 sivun verkkosivustoalustan. Free-versiossa on mukana HubSpotin omia brändäyksiä, kuten logo/vesileima. Content Hubin edullisin maksullinen versio eli Starter on alk. 15€/kk, jolla saa jo omannäköisen sivuston toteutettua.
Monipuolisimmat työkalut avautuvat HubSpotin Contnet Hub Professionalin kautta. Se avaa kaksi tärkeää työkalua, joita ei laajalti muista verkkosivustotyökaluista suoraan löydy: A/B-testaus ja Smart content.
HubSpot Content Hub Freen ominaisuudet ja rajoitteet tiivistetysti (0 €/kk.)
- maksimissaan 25 alasivua
- HubSpot Content Hub Freen versioon sisältyy HubSpotin brändäykset
- Pääsy Design toolsiin luomaan ja muokkaamaan koodia HTML-, HubL-, JavaScript- ja CSS-kielillä
- 1 blogialusta, johon maksimissaan 100 blogipostauksia
- Laskeutumissivutyökalu
- SSL-sertifikaatti
- Oman domainin yhdistäminen HubSpotiin (domain pitää varata erikseen)
- 1 aladomain
- Multi-language versioita sisällöistä, eli kieliversioita
- Verkkosivuston analytiikka – perusversio
- SEO kehityskohteet – perusversio
- Lomaketyökalu (huom. HubSpot brändikuvakkeet mukana ja ulkoasun muokkaus ei mahdollista)
- Livechat
- 24/7 turvallisuusseuranta
- Drag & Drop editor
HubSpot Content Hub Starterin ominaisuudet tiivistetysti 21 €/kk. (tai 23 €/kk.)
- 50 verkkosivua/alasivua
- Ei HubSpotin brändäyksiä
- 1 blogialusta, johon saa maksimissaan 10k blogipostauksia
- URL mappings
- Lomaketyökalu
- Drag & Drop editor
- URL-ohjaukset, eli esimerkiksi uudelleenohjaukset
Content Hub Professionalin ominaisuudet 331 €/kk. (tai 368 €/kk.)
- Kaikki Starter/Free ominaisuudet
- 10 000 verkkosivua/alasivua
- Pääsy Design toolsiin luomaan ja muokkaamaan koodia HTML-, HubL-, JavaScript- ja CSS-kielillä
- 100 blogialustaa, johon saa maksimissaan 10k blogipostauksia
- A/B –testaus
- Smart content
- Dynaaminen sisältö HubDB
Kumppanin kanssa sivustokokonaisuuden toteutuksen hintaan vaikuttaa sen laajuus ja toiminnallisuudet. Pyydä hinta-arvio sivuston toteutuksesta HubSpotilla >
WordPress yleisesti
WordPress on maailman käytetyin julkaisujärjestelmä ja se mahdollistaa monenlaisten sivustojen rakentamisen. WordPressissä sivuja voidaan rakennella ”page buildereilla” kuten Divillä, Elementorilla tai WordPressin omalla sisältöeditorilla Gutenbergillä. Gutenberg on sisältöeditori, jonka lohkoeditorin avulla muokataan visuaalisesti sivuja. Gutenbergillä lopputuloksen näkee HubSpotin tapaan heti sivua muokatessa, mikä helpottaa ja auttaa visualisoimaan muutoksia.
WordPressiin on ”page buildereiden” lisäksi tarjolla myös kustomoituja toteutuksia. Näissä tarvitaan enemmän teknistä osaamista, mutta hyvin toteutettu kustomoitu sivusto on helposti muokattava, tehokas ja suorituskykyinen. ”Page builderit” kuormittavat sivustoa ja saattavat sisältää turhaa koodia, joten kustomoidut toteutukset ovat suositeltavia etenkin tehokkuuden näkökulmasta.
WordPress on ilmainen julkaisujärjestelmä, mutta vaatii erillisen palvelimen ja domainin hankinnan. WordPressillä on suuri kehittäjäyhteisö ja kehitystyötä tehdään aktiivisesti.
Lue tarkempi esittely WordPressistä yrityksen verkkosivustoalustana.
Mihin soveltuu hyvin?
WordPress on monipuolinen ja yleinen julkaisujärjestelmä, joka sopii hyvin monen markkinoijan käyttöön ja tarpeisiin. WordPress on tuttu järjestelmä monelle ja käyttö on helppoa. Kun sivusto on toteutettu teknisesti hyvin ja päivitykset on automatisoitu, on ylläpito todella helppoa ja vaivatonta. WordPressillä pystytään lisäosien avulla toteuttamaan helposti erilaisia toiminnallisuuksia ja näyttäviä sivustoja. WordPress on kattavasti dokumentoitu ja sen kehittäjäyhteisö on laaja ja aktiivinen.
WordPress-verkkosivut ovat laajennettavissa niin, että WooCommerce-verkkokauppa voidaan liittää osaksi sivustoa. Jos siis verkkokauppa on tarpeellinen, niin WordPress on tähänkin tarkoitukseen hyvä valinta.
Hinnoittelu
WordPress-sivustojen toteutuksen hinnoittelu vaihtelee laajasti. WordPress voi maksaa muutamista kympeistä aina satoihin tuhansiin euroihin. Tämä johtuu siitä, että WordPress-verkkosivut voidaan toteuttaa joko valmisteemoilla tai lähes täysin kustomoidulla koodilla. Valmisteemalla toteutettujen verkkosivujen sekä täysin kustomoitujen, omalla koodilla rakennettujen WordPress-sivustojen ero työmäärässä on erittäin suuri.
Vertailu ja yhteenveto
HubSpotin etuja ovat sen tarjoama mahdollisuus keskittää työkalut yhden järjestelmän alle. Usein markkinoijien suurimmat haasteet ja turhautumiset liittyvät useiden järjestelmien hankaluuteen ja epäkäytännöllisyyteen. HubSpotissa sitoudut tähän järjestelmään ja tarvitset hyvän yhteistyökumppanin järjestelmään perehtymiseen ja sen tehokkaaseen käyttöönottoon sekä mahdolliseen jatkokehittämiseen.
WordPressissä toimijoita on enemmän ja sinun ei tarvitse sitoutua yhteen järjestelmään. WordPress on turvallinen ja kattava julkaisujärjestelmä, minkä jatkokehittäminen ja sivuston laajentaminen on näppärää. Erilaiset lisäosat mahdollistavat lähes rajattomasti erilaisia toiminnallisuuksia sivustolle ja tämä tarjoaa monipuolisemmat vaihtoehdot.
WordPressissä päivitykset ovat tarpeellisia jatkossa, mutta hyvän kumppanin ja/tai automatisoitujen päivitysten avulla nämä sujuvat näppärästi. Ajoittain tulee kuitenkin tehdä laajempia päivityksiä ja näiden yhteydessä saattaa tulla tarvetta korjaaville toimenpiteille.
HubSpot on suljettu järjestelmä ja täällä päivityksistä ei tarvitse huolehtia. Myös SSL-suojaus kuuluu automaattisesti tähän vaihtoehtoon, WordPressissä tämä tulee hankkia erikseen.
Molemmat vaihtoehdot ovat erinomaisia ja markkinointiystävällisiä. Keskustelemmekin näistä mielellämme kanssasi lisää. Olethan yhteydessä meihin ja suunnitellaan yhdessä tarpeisiisi soveltuva ratkaisu >
Tutustu myös meidän tarjouspyyntölomakkeeseen HubSpot-sivustolle täältä > Lomakkeen lähettämällä saat alustavan hinta-arvion sivustoprojektin toteutuksesta.